Författare Ämne: Fel typsnitt vid utskrift  (läst 8818 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Fel typsnitt vid utskrift
« skrivet: 2017-12-18, 00:19:42 AM »
Noteringstext som anges under händelsen Alternativt namn följer typsnittsinställningarna för brödtext och inte, som den borde göra, inställningarna för Notering för händelse.

Två andra synpunkter är att personanteckningar och dödsorsak också borde följa typsnittsinställningarna för noteringar.
« Senast ändrad: 2017-12-18, 00:29:10 AM av Peter »

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Fel typsnitt vid utskrift
« Svar #1 skrivet: 2017-12-18, 20:10:49 PM »
Då måste jag protestera!  :) Jag vill att Personanteckningar och Dödsorsak ska formateras som brödtext även i fortsättningen (dvs inte som Notering för händelse).

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-18, 23:06:50 PM »
Om man nu måste nöja sig med två alternativ. Personanteckningar skulle mycket väl kunna ha en egen inställning. Vad gäller dödsorsak så kan det diskuteras. Jag tycker det passar att se den som en notering till "Död".

Problemet jag egentligen har, är att det är svårt att få överblick i textmassan om man har med ett stort antal händelser. En lösning hade varit att rubrikorden född, död, bosatt etc hade haft en egen inställning, så att man kan fetstila dem. Ett annat alternativ hade varit att få händelserna på nya rader, som du föreslog för en tid sedan, Eva.

I vilket fall som helst så var min huvudpoäng att notistexten för alternativt namn blir fel (fetar den så att jag kanske får svar av admin). Dessutom kan den märkliga benämningen "Andranamn" ändras till just "Alternativt namn", som det heter inne i programmet.
« Senast ändrad: 2017-12-19, 01:10:11 AM av Peter »

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-12-18, 23:45:11 PM »
Nu är jag lite osäker på vad det är för ändring jag har föreslagit, men oavsett det: Är det i någon särskild rapport du har ”svårt att få överblick i textmassan” eller är det generellt? I Personakt kan man ju välja ”Visa faktauppgifter på enskilda rader”, vilket jag alltid väljer för att jag tycker läsbarheten blir så mycket bättre då.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-19, 01:07:33 AM »
Jag pratar om rapport/lista över anor, eller vad man ska kalla det.

Aha, okej, jag trodde inte att ditt förslag bara gällde personakt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-12-19, 11:04:12 AM »
Jag håller med om att noteringen för alternativt namn borde följa inställningar för övriga händelser däremot håller jag med Eva om att personanteckningar bör formateras som brödtext.

När det gäller inrapporterade fel och önskemål via synpunkter så noteras dom men om det inte är någon frågeställning skickas inget svars-mejl vilket kanske kan upplevas som att ropa ut i rymden.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-12-19, 14:27:30 PM »
När det gäller inrapporterade fel och önskemål via synpunkter så noteras dom men om det inte är någon frågeställning skickas inget svars-mejl vilket kanske kan upplevas som att ropa ut i rymden.
Okej. Jag vill påpeka att jag trivs med att arbeta i den miljö programmet erbjuder, men ibland blir det för mycket strul och då sinar tålamodet.

När det gäller utskrifter så önskar jag nog egentligen fler alternativ. För anrapporter kan man t.ex. inte välja att få faktauppgifterna på enskilda rader, vilket ibland hade varit att föredra. Jag hade också gärna haft möjligheten att kunna formattera den enskilda händelsen etiketten separat, vilket hade förhöjt överblickbarheten. Notera skillnaden i bilderna nedan. Nu vill jag ju inte få orden highlightade, men att på något sätt kunna särskilja dem (fetstil, understrykning, annan storlek etc.) vore ett stort lyft.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2017-12-19, 16:42:32 PM av Peter »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-12-19, 14:56:02 PM »
Jag förstår, att etiketterna kan skilja ut sig kan jag hålla med om och det är nog inte omöjligt att kunna ha som tillval att händelserna är på separata rader även under anor.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-12-19, 16:04:36 PM »
(ja, etiketter heter det ju)

Det låter bra. Tack för återkopplingen.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #9 skrivet: 2017-12-20, 09:43:57 AM »
Genney har en mängd inställningsmöjligheter, men det händer ju ändå ibland att man har speciella önskemål som inte går att ställa in direkt i programmet. Kortare rapporter kan man då lämpligen spara som RTF och sedan redigera i sin ordbehandlare. Med sök/ersätt-teknik kan man komma rätt långt även i längre dokument. I Peters exempel kan man i Word t ex; ersätta alla '. Bosatt' med '.^pBosatt' för att lägga in nytt stycke (tar med punkten och mellanslaget för att utesluta andra bosatt inuti noteringar); samma med de vanliga Född, Vigsel, Död osv. På samma sätt kan man göra dem feta, kursiva, understrukna, färgade...  Om man är säker på sin sak kan man trycka på Ersätt alla, annars kan man stega sig fram en och en.

Det är naturligtvis tacksamt och bekvämt med många möjligheter direkt i programmet, men alltför många 'specialare' kan också göra det oöverskådligt. Som morfar sade; Lagom är bäst!  :)
Hans Rosenlund

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-12-20, 13:48:02 PM »
Det är naturligtvis tacksamt och bekvämt med många möjligheter direkt i programmet, men alltför många 'specialare' kan också göra det oöverskådligt. Som morfar sade; Lagom är bäst!  :)
Du och morfar har en poäng.

Jag testade att skriva ut som rtf-fil, men alltför mycket av den övriga formatteringen försvann eller ändrades (det feta försvann, punkter blev procenttecken etc.), så det skulle vara mycket tidsödande att redigera hela dokumentet till önskat resultat.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #11 skrivet: 2017-12-20, 15:36:05 PM »
... mycket av den övriga formatteringen försvann eller ändrades (det feta försvann, punkter blev procenttecken etc.), ...
Oj, det är inte min erfarenhet. Resultatet blir i princip helt perfekt (i Windows Word), se bilagor, båda slutligen sparade som PDF. Via RTF blir kvaliteten högre, Genney har lite dålig PDF-upplösning som default. Går kanske att ställa om?

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-12-21, 11:11:50 AM »
Jag testade att skriva ut som rtf-fil, men alltför mycket av den övriga formatteringen försvann eller ändrades (det feta försvann, punkter blev procenttecken etc.), så det skulle vara mycket tidsödande att redigera hela dokumentet till önskat resultat.

För att resultatet ska bli lika krävs att samma typsnitt finns i den dator man öppnar Word i.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-12-21, 18:16:22 PM »

För att resultatet ska bli lika krävs att samma typsnitt finns i den dator man öppnar Word i.
Jag har gått ifrån Word och använder mig av open source-programmet LibreOffice, vilket kan vara förklaringen. Det typsnitt jag använde i Genney (Palatino Linotype) finns dock i nämnda program.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2017-12-21, 18:40:53 PM »
Ok, tyvärr hanterar inte Libre Office rtf riktigt som man förväntar sig vilket även gäller Pages i Mac OS X.