Författare Ämne: Ny gedcomfil  (läst 3899 gånger)

LottaÅ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Ny gedcomfil
« skrivet: 2018-01-05, 12:47:03 PM »
Jag använder både Disgen2016 och Genney, men mest Disgen. Jag har lagt in Y- och mt-haplogrupper som jag fått via DNA-tester i Genney. En jättebra funktion! Om jag vill uppdatera min genneydatabas och laddar upp en ny gedcomfil från Disgen, tappar jag då DNA-inställningarna i Genney? Eller får jag 2 olika databaser i Genney?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Ny gedcomfil
« Svar #1 skrivet: 2018-01-05, 14:21:19 PM »
Importerar du till ett nytt register så finns inga uppgifter om dna eftersom Disgen inte hanterar det.
Importerar du till samma register så finns det ju kvar men om det är samma individer som du vill flytta emellan programmen blir det dubbletter.

Eller missförstod jag?

LottaÅ

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-05, 14:48:09 PM »
Dubbletter hade jag inte tänkt mig! Så då får jag lägga in DNA-uppgifterna på nytt om jag uppdaterar med ny gedcom. Men om det bara är mitt mt-dna och sönernas Ydna så är det kanske inte så besvärligt som jag först tänkte.

Jag är ju lite ovan vid Genney så jag hittar ingen hjälpfil. T.ex när jag öppnat programmet och har en person som centrumperson så får jag ju upp ett släktträd, men den högra delen av bilden är skymd av ett fält med diverse uppgifter om den personen. Hur stänger jag eller minskar på det fältet vad det nu kan kallas?

Xerxes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-05, 15:02:23 PM »
I huvudmenyn finns en knapp som heter Biografi, där väljer man om informationen ska synas.
F4 är snabbtangenten

Hjälpen finns uppe till höger vid frågetecknet

LottaÅ

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-05, 15:08:03 PM »
Tack!