Författare Ämne: Önskemål om funktion: tidslinje  (läst 4472 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Önskemål om funktion: tidslinje
« skrivet: 2018-01-18, 23:34:03 PM »
Jag skulle vilja ha en möjlighet att ta fram en tidslinje (eller för all del en lista över händelser, det behöver inte vara grafiskt)  för ett urval personer till exempel genom utskriftsfunktionen.

Registerutdraget "Händelser och attribut för person" gör ungefär det jag är ute efter, men där kan man inte göra ett urval (tja, är man riktigt angelägen kan man förstås exportera ett urval och sen göra ett registerutdrag men jag skulle föredra om det fanns som en egen funktion). Ett annat problem med registerutdraget är att den inte verkar kunna hantera händelser som inte är gedcom-standard (?). De blir "Händelse" allihop även om de på andra ställen i programmet är något lite mer informativt, t ex "Alternativ död"

Typiskt sett tror jag man vill göra detta för ganska små urval (och man kanske också vill begränsa vilka typer av händelser som ska vara med). En alternativ funktion som skulle synliggöra ungefär det jag själv är mest intresserad av, vore att helt enkelt inkludera nära familjemedlemmars födelse, vigsel och död i biografins levnadsbana (och/eller visningsläget). Eventuellt valbart, för det kanske är olika hur mycket information man vill bombarderas med.

Ett exempel: Sommaren 1883 förlorade min mfmf Karl Gustaf Andersson och min mfmm Anna Augusta Persdotter döttrarna Emma Christina, 5 år, och Anna Sofia, 3 år, (båda i scharlakansfeber) med sex dagars mellanrum. Ytterligare två dagar senare föds dottern Emma Sofia. Jag tänker att i en kort sammanfattning av deras respektive levnadsbanor är detta minst lika viktig information som att de under denna tid bodde i Hasselfors. Man får heller inte riktigt syn på sådant förrän man sitter och verkligen tittar på träd och datum i en familj.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Önskemål om funktion: tidslinje
« Svar #1 skrivet: 2018-01-19, 07:19:41 AM »
De som blir "Händelse" är de egendefinierade händelserna och dom har en typbeskrivning vilken inte är med i utdraget.

Jag lägger med en fil som du kan ersätta din med. Du lägger den i mappen:
WINDOWS
C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Genney\templates
MAC
/Users/<username>/Library/Application Support/Genney/templates
LINUX
/home/<username>/.Genney/templates

[bifogad fil raderad av administratör]

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-21, 15:59:10 PM »
Tacktack! Nu blir listan lite mer användbar!

Lotta B

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-22, 09:14:49 AM »
De som blir "Händelse" är de egendefinierade händelserna och dom har en typbeskrivning vilken inte är med i utdraget.

Jag lägger med en fil som du kan ersätta din med. Du lägger den i mappen:
WINDOWS
C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Genney\templates
MAC
/Users/<username>/Library/Application Support/Genney/templates
LINUX
/home/<username>/.Genney/templates

Är detta något som "alla" bör ladda ner och lägga in i den angivna katalogen? Jag menar; har alla nytta av detta?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-22, 09:26:05 AM »
Ja, det tycker jag, om man tänker sig använda utdraget inom närmsta tiden. Den kommer ingå i kommande uppdateringar annars.
« Senast ändrad: 2018-01-22, 09:27:37 AM av Administrator »