Författare Ämne: Gravplats mm  (läst 4264 gånger)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
Gravplats mm
« skrivet: 2018-05-28, 23:14:15 PM »
Jag önskar att på strukturerat sätt kunna dokumentera själva graven för personer. De uppgifter som jag önskar att dokumentera skulle kunna vara:
  • Begravningsplats (oftast kyrkogård)
  • Begravd datum
  • Avdelning inom kyrkogården
  • Gravnummer
  • Kista eller urna
  • Vilken kista/urna i graven
  • Hur länge gravrätten är upplåten
  • Gravrättsinhavare
  • Övrigt

Vissa av dessa poster finns ju eventuellt redan sparade på en person så helst vill jag ju inte dokumentera dessa dubbelt. Jag skulle dessutom vilja kunna dra fram en rapport över ex.vis vilka som är begravda på en viss plats och var på kyrkogården graven finns.

Är det någon som har gjort något liknande eller har funderat på det? Det närmsta jag kommer på är egna händelser men kastar ut frågan här och hoppas på en givande diskussion innan jag sätter ner foten.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Gravplats mm
« Svar #1 skrivet: 2018-05-28, 23:38:08 PM »
Ett sätt att specificera exakt gravplats är ju att för händelsen Begravd förfina platsregistret och i underavdelningar ange själva gravarna och dess 'invånare', innehavare mm. I Google-kartans satellitvy kan man komma ganska bra in i detalj , men inte riktigt tillräckligt för att t ex dokumentera alla enskilda gravar på en hel gravplats.

Med denna metod kan man ju söka fram platsen och anknutna personer=begravda, men systemet blir troligen lätt lite klumpigt och rörigt. Liksom andra släktforskarprogram är Genney (ännu) inte heller särskilt bra på att utgå från platser.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-05-29, 07:04:59 AM »
Jag skulle nog göra kyrkogården/begravningsplatsen till en källa och graven till en källhänvisning där var i källan beskriver placeringen.

Du kan sen koppla källa/hänvisning till olika personer och med rapporten källor kan du presentera t.ex. en kyrkogård och dess gravplatser med dess personer.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-05-29, 09:59:33 AM »
Jag skulle nog göra kyrkogården/begravningsplatsen till en källa och graven till en källhänvisning ...

Det verkar smidigare, men hur gör man för att på bästa sätt få med en karta? Media kan knytas till både källor och hänvisningar, men hur göra för att det ska se bäst ut i rapporterna?

Kan man kombinera metoderna, så att man lägger kyrkogården som plats med tillknuten karta och graven som källa med referens till numrering på kartan? Bara en idé...
« Senast ändrad: 2018-05-29, 10:03:59 AM av Hans »
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-05-29, 18:57:45 PM »
Oklart hur det skulle se ut. Idag går det inte heller att få en kartbild utskriven tillsammans med platsrapporten. Om det gick skulle kanske det enklaste skulle vara att skriva ut en bok-rapport med t.ex. platsrapport för platsen först och sedan källrapport för platsen, vilket även är möjligt idag men utan kartbild.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-05-29, 22:07:31 PM »
Tack för alla inputs, har testat lite men ännu inte hunnit komma så långt. Det här med att få fram en karta känner jag inte riktigt som motiverat då de flesta (som jag har stött på) kyrkogårdar har en egen gravplatskarta som man i så fall får knyta till platsen (på något sätt nu) och kanske enklare i framtiden.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-05-30, 08:20:43 AM »
Jo, det var en sådan kartbild jag också avsåg – inte Google-grundkartan, till den kan man ju knyta själva kyrkogården.

Rent logiskt tycker jag att det är bättre om man har en kyrkogården som plats – inte som källa! Då får man ett geografisk läge och koordinater på den. Källangivelsen bör istället vara just en källa, t ex Begravda i Sverige, Findagrave, egna inventeringar etc, där man i hänvisningarna specificerar gravplatsens läge/nummer, innehåll och även foto på gravsten etc. Möjligen går det att göra något vettigt av detta i rapportform?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-05-30, 12:27:47 PM »
En möjlig lösning skulle kunna vara att man kan visa händelser för platsen, som i käll-rapporten och där visa noteringar och/eller källor för händelsen utan alltför invecklade urval. När/om en sån funktion blir tillgänglig är dock svårt att svara på och varianten att ha det som källa var tänkt som en praktisk lösning på problemet i nuläget om man vill kunna plocka ut en rapport.