Författare Ämne: Får konstigt (fel)meddelande vid säkerhetskopiering  (läst 2485 gånger)

guggee

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Får konstigt (fel)meddelande vid säkerhetskopiering
« skrivet: 2018-06-20, 20:43:00 PM »
Varje gång som jag ska säkerhetskopiera får jag ett meddelande som lyder "Det går inte att hitta filen..." och så ett konstigt filnamn som inte är det som säkerhetskopian senare automatiskt blir kallad (se bilaga). Om jag då bara klickar OK så får jag en ny fråga: "Vill du säkerhetskopiera släktregister...". Svarar jag Ja på den frågan kommer jag till en sida där jag ska välja VAR filen ska sparas. Det då defaultade namnet är INTE det som den initialt letade efter.

Varför skickar den det första meddelandet som inte har någon som helst bäring på det som senare skapas. Och varför tror den att det redan ska finnas en backup-fil med samma datum som dagens datum? Man tar väl inte backup oavbrutet hela dagen heller....

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Får konstigt (fel)meddelande vid säkerhetskopiering
« Svar #1 skrivet: 2018-06-21, 08:36:09 AM »
Av döma av bilden har du valt att säkerhetskopiera till standardmappen och då skapas en mapp med dagens datum och i den mappen sparas alla säkerhetskopior från den dagen. Huruvida man säkerhetskopierar flera ggr per dag är nog personligt och gör man det inte är det inget man märker av.

Finns sökvägen i felmeddelandet som anges, bortsett från datumet?

guggee

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-06-21, 14:20:02 PM »
Nej, bortsett från att det på min dator heter Documents och inte Dokument finns inte Genneys backup-katalog på OneDrive, utan direkt under gunil.

Jag trodde att jag skulle hitta någon inställning som talar om var back-uper ska sparas, men hittade inget sådant. Men om filnamnet ändå inte stämmer kommer jag väl även i fortsättningen få detta fel/info-meddelande.

C:/Users/gunil/Documents/Genney/backup-mappen är helt tom.

Under OneDrive finns Documents/Genney men ingen backup-map.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-06-21, 16:03:46 PM »
Sökväg till  backup-mappen ändrar du under inställningar > organisation.