Författare Ämne: Det blir dublett, som inte finns  (läst 3924 gånger)

guggee

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Det blir dublett, som inte finns
« skrivet: 2018-06-22, 15:55:35 PM »
Det är något tokigt med Familjefliken i biografin för en person i mitt släktträd. Axel Wilhelm förekommer två gånger (men han är bara en person, vilket också kan ses i Personsök). Däremot finns han bara en gång i det avsnittet i botten på bilden, där man också kan se familjerelationer. Se bilaga.

Jag är också lite irriterad att födelseuppgifterna försvinner om jag byter flik i biografin från Allmänt till Familj. Den frågar då om jag vill svara och det svarar jag på. Då sparas alla uppgifter från Allmänt-fliken, UTOM just födelseuppgifterna, som jag sedan får skriva i igen.

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Det blir dublett, som inte finns
« Svar #1 skrivet: 2018-06-22, 15:56:54 PM »
Nu har ALLA barnen blivit dubbla i Familjefliken!

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-07-06, 13:30:44 PM »
Inga kommentarer om detta?

Vill inte gärna att barnen ska vara dubbelt så många som de är, och inte heller att det ska finnas två med exakt samma namn! ;-)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-07-06, 14:23:41 PM »
Det där har nog jag också varit med om.

Om du markerar ett av barnen, blir "dubletterna" också markerade då?

I så fall är personen som ser ut som en dublett bara en, men familjebanden är dubblerade. Troligen är de biologiskt barn och fosterbarn till samma föräldrar, och troligen är föräldrarna gifta flera gånger med varandra. Testa att först koppla loss föräldrarna från varandra, koppla loss vederbörande från sina föräldrar. I bästa fall löser du problemet omedelbart, i värsta fall får du lösa upp familjen och knyta ihop den igen.

För att undvika det i framtiden, var uppmärksam när du lägger ihop dubletter så att du inte dubblerar familjebanden. Klicka ur lämpliga kryssrutor för person två här https://genny.se/help/images/toolbars/mergeWindow.png

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-07-06, 14:43:12 PM »
Detta har inte hänt vid dubletteliminering, utan precis när jag skrev in personerna. De är alltså helt nya och jag använde det gröna pluset i biografin, vyn Familj. Tyvärr kommer jag just nu inte ihåg var det hände, men jag ska ändå försöka tipset med bortkoppling och sedan ihopkoppling igen.

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-07-06, 14:52:22 PM »
Tyvärr hjälpte det inte alls! Jag tog bort det barn som jag har som förfader från föräldrarna, och hämtade jag en befintlig person som jag kopplade ihop honom med, men han förekommer ändå två gånger på biografisidan. Men INTE på Visa/dölj familjer under släktträdet. Det måste väl då vara någon bug? Eventuellt kan jag ha lagt till barnen under Visa/dölj familjer, kommer inte riktigt ihåg. Använder ibland det ena och ibland det andra sättet. Har inte kommit på vilket som är bäst ännu.