Författare Ämne: Varning för dublett när man skapar en ny person  (läst 3056 gånger)

Edberg

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Varning för dublett när man skapar en ny person
« skrivet: 2018-08-15, 09:25:07 AM »
Hej,

Jag fick en varning om att personen jag försöker spara har en eventuell dubblett redan registrerad. När jag kollar mina papper så är det faktiskt en och samma person. Hur gör jag för att välja den personen istället för den jag just tänkt lägga till. Har titta på videon om dubbletter (vilken var jättebra) men den tar ju mest upp redan befintliga dubbletter. Höll på att registrera en mamma och skulle bara vilja kunna välja den befintliga personen istf att skriva in den jag höll på med och sedan gå till "dubbletthanteringen" och fixa det där.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Varning för dublett när man skapar en ny person
« Svar #1 skrivet: 2018-08-15, 10:07:55 AM »
I "dubblett-varningen" går det tyvärr inte att direkt välja en av personerna i listan. Detta har jag fört fram som önskemål; kanske finns det i utvecklingsplanen!?

Istället måste du idag avbryta registreringen av den nya personen och välja att INTE spara. I det aktuella fallet går du in på familjefliken i Biografin (för det aktuella barnet) och avdelning Föräldrar överst. Klicka Lägg till föräldrar > Befintlig förälder. Då får du upp sökfunktionen igen och kan välja rätt person. Om det finns ett eller flera giftermål väljer du också rätt familjerelation till barnet.

Undvik dubletthanteringen, eftersom sammanslagning av personer alltid kan vara lite vansklig.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-08-15, 10:37:52 AM »
Det finns i utvecklingsplanen, har framförts av fler.

Edberg

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-08-15, 11:23:57 AM »
Tusen tack, ska genast testa  :D

Edberg

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-15, 11:30:48 AM »
Gick som en dans! Men det är ju bra att det finns i planeringen att man ska kunna koppla rätt person direkt om man hittar dubbletter.