Författare Ämne: Det går inte att ladda upp min GED-fil på FTDNA  (läst 5790 gånger)

willjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Det går inte att ladda upp min GED-fil på FTDNA
« skrivet: 2018-08-23, 16:09:31 PM »
Jag använder Genney version 2 och är ganska ny på detta. För någon dag sedan (vid ett tillfälle) laddade jag upp min .ged fil på FTDNA utan problem. Då fanns bara mitt släktträd i projektet.

Nu har jag enligt råd från detta forum (för någon dag sedan) byggt på med delar av min hustrus släktträd i samma "projekt".

Under dagen i dag har jag försökt selektera ut hennes del av släktträdet och ladda upp det på hennes profil på FTDNA. Varje uppladdning går bra (utan felmeddelande) men inget av hennes träd visades.

[Med "uppladdning" avser jag dels uppladdning av GED filen och FTDNAs bearbetning/hantering av indata som sker därefter.]

Som avslutning, eftersom inget annat funkade, försökte jag även ladda upp hela vårt gemensamma släktträd på hennes profil på FTDNA. Detta medförde att jag fick en fråga om det var mitt eller hennes (eller någon sökbar persons) släktträd som skulle laddas upp. Jag selekterade hustruns namn o födelsedata varvid uppladdningen gick bra (utan felmeddelande) men åter inget av hennes träd visades.

Är det fel i GED-filen eller på FTDNA:s sida?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Det går inte att ladda upp min GED-fil på FTDNA
« Svar #1 skrivet: 2018-08-23, 16:29:14 PM »
Det är viktigt att du exporterat med exporttyp UTF-8 för att FTDNA ska ta emot den.

willjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-08-23, 16:42:48 PM »
Jo, det var inställt på UTF-8 och Genney

Efter ditt svar testade jag att ändra till UTF-8 och GEDCOM 5.5

Även detta med samma negativa resultat.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-08-23, 19:19:32 PM »
Svårt att säga då var felet beror på, det var nu ett tag sen jag själv laddade upp en gedcom-fil men då var det inga problem och har inte sett andra rapporter om det.

Har du icke-biologiska och/eller flera föräldrar för personer?

willjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-23, 20:02:01 PM »
För att "kolla" GED-filen importerade jag denna i ett nyskapat "testprojekt" i Genney. Vid en snabb kontroll verkar det mesta (om inte allt) ha importerats med den GED-fil som FTDNA inte lyckas rita upp ett släktträd med.

Nej, jag har inga icke-biologiska och/eller flera föräldrar för personer vad jag vet. Finns det en kontroll för detta som jag kan köra?

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-08-23, 22:50:05 PM »
Kör GED-filen i rgd.  https://rgd.dis.se:8088/login

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-08-24, 07:41:50 AM »
Har du provat med en annan webbläsare?

willjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-08-24, 09:14:45 AM »
Admin: Jag har normalt använt Edge men nu även testat med Opera och Crome. Det blev ingen förändring.

xkjell: Bra tips med program för att testa GED fil med. Jag har hittat några fel som jag håller på att arbeta bort.

(Felen har dock funnits där redan då jag matade in GED filen på FTDNA på min profil och mitt träd kom fram.)

Några frågor för att jag ska arbeta bort felen på rätt sätt:

1) Tidigare har jag skrivit in t.ex. "1827 (ca)" då årtal för födelse inte var fullt verifierat. Jag har nu tagit bort " (ca)" och lagt in bedömt födelseår i personanteckning istället. Hur brukar ni göra/Vad rekommenderar ni i dessa fall?

2) Personer som enbart har antingen ett känt för- eller efternamn, hur skriver ni in dem? Vid endast förnamn brukar namnet hamna som efternamn.  ???

3) Då fader "saknas" eller är okänd för oä barn förefaller man behöva mata in en <Namnlös> person för att kunna lägga till barnet till modern? (Jag har lagt in några namnlösa fäder) . . . . . Har jag missuppfattat hur man ska mata in ?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-08-24, 09:30:11 AM »
1. Det finns datumangivelser för sånt som du bör använda, se https://genny.se/help/sv/help.php under Datumanvisningar.
2. Högerklicka i namnfältet och välj att sätt som förnamn.
3. Behövs inte, markera barnet och välj Lägg till förälder > Lägg till befintlig förälder.

Du kan testa datumen under Underhåll.