Författare Ämne: Historiska kartor och overlay  (läst 3019 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
Historiska kartor och overlay
« skrivet: 2019-01-27, 09:04:39 AM »
Jag är så ny på detta och det är så mycket att greppa. 
Finns det någon som är villig att förklara hur man använder de historiska kartorna som overlay i Genney?
Eller kan hänvisa mig till något ställe där jag kan få en bra beskrivning på hur jag ska gå till väga?
Skulle önska en steg för steg beskrivning om någon kunnig är villig.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

llov

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Historiska kartor och overlay
« Svar #1 skrivet: 2019-01-27, 10:18:49 AM »
Hej Stefan,
Jag har själv inte provat, men i hjälpen till Genney finns ett hjälpavsnitt som kallas "Kartor". I den hjälpen finns beskrivet hur man använder kartor och en lista med kortkommandon. En bit ner i den listan finns en symbol för "Visa/Redigera kartlager". "Kartlager" kan klickas och där finns ett avsnitt som beskriver hur man arbetar med historiska kartor.  Det kanske finns andra sätt att nå det hjälpavsnittet. Själv använder jag QGIS, ett suveränt karthanteringsprogram som dessutom är gratis. I det programmet är det relativt lätt att koordinatsätta (Georeferencing) historiska kartor och överlagra dem på t.ex. Google maps/satellitbild.
//Lars

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-27, 10:26:20 AM »
Börja med att spara ner kartbilden till din mediamapp.
Gå till samma ställe på kartan i Genney och zooma in till ungefär samma skala.
I Genneys meny för kartan välj Kartlager > Nytt kartlager > välj din bild.
När kartbilder hamnar på kartan visas även en kontrollpanel i övre vänstra hörn. I panelen kan du flytta, skala, rotera och ändra opacitet för bilden. Om du håller musen över de olika funktionerna visas vad dom gör. Flyttning av bilden sker i faktiska pixlar vilket innebär att ju mer du zoomar in desto kortare flyttar du kartbilden.
När du är nöjd med placeringen trycker du på spara (diskettikonen) och väljer du ett unikt namn för kartlagret och vilka bilder som ska ingå.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-27, 10:48:24 AM »
Vid uppdateringarna har inte mina overlay kommit med. Kan man kopiera dessa från gamla installationen (bytt dator)?
Dessutom kan man dela med sig overlay till andra Genney-användare?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-01-27, 11:16:16 AM »
Det kan bli problem med sökvägarna, det kommer vara förbättrat i nästa uppdatering. Filen som innehåller data om kartlager ligger under mallar i appdata och heter Maplayer.gma.