Författare Ämne: Låser sig  (läst 3255 gånger)

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Låser sig
« Svar #15 skrivet: 2019-08-01, 20:55:35 PM »
Ett tag körde jag väldigt hårt i Genney. Kunde lägga in 100 personer samma dag som jag körde olika utskrifter, gjorde en massa rättningar i Platstolken, ändrade inställningar fram o tillbaka. Ja allt man kan tänka sig.

Mitt intryck är att Genney är så innehållsrikt att det också blir resurskrävande.
Har man då dessutom webbläsaren öppen med flertalet flikar mot Arkiv Digital och andra, så har PC:n inte mycket resurser kvar. Speciellt om den har några år på nacken.

Nu tar jag det lite lugnare i Genney, och det var länge sedan det låste sig.
Just nu tar den ~150 Mb minne. Men jag har tidigare "lyckats" komma upp i 1,5 Gb.

PS. Har Genney ständigt igång. Fast på nätterna går datorn i strömsparläge (liksom jag själv) ;)

tgjoh

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Låser sig
« Svar #16 skrivet: 2019-08-17, 12:18:31 PM »
Hej igen
Nu har jag haft tid att tänka och att felsöka varför Genney hängde sig efter den senaste uppdateringen. Jag använder mig av Dropbox för att spara allt som hör till Genney, backup db gedcom osv.
När den nya, senaste versionen, av Genney installerades så skapades alla dom mapparna i en mapp under Dokument samt att sökvägarna i programmet pekade dit. Nu har jag ändrat tillbaka som jag vill ha det, sparar på Droppbox, och då är det inga problem längre.