Hej!
Problem 1: Dokument kommer inte med i webpublicering - Avskrives
Detta var ett sk "Felkod 30", dvs problemet är 30cm från tangentbordet=Mitt fel.
Jag tyckte jag hade kollat Utskriftsinställningen men tydligen bara för bilderna. Bockade för dem på dokument och nu kom PDF:erna med. (Bilder verkar få flaggan automatiskt, på dokument får man bocka för själv.)
Önskemål: Hade velat att det, för dokument, visats en ikon eller nåt för att man tydligare kan se att det finns en fil under Media-avsnittet. Nu står det bara filnamn + rubrik och det är lätt att missa bland alla bilderna.
Överkurs, man skulle kunna ha ett avsnitt "Dokument" (som MinSläkt) där de samlas- fast det kanske är svårare att fixa i och med allt är Media , då måste Genney avgöra om det är en bild eller ett dokument.
En ikon för dokumenttyp borde vara enklare att införa?
Problem 2, del 1: Alla bilder kommer inte med - Avskrives
Vad gäller att inte alla bilder på en person kom med så har jag inte lyckats återskapa det. Antingen har jag inte hittat personen jag hade problemet med eller så kan det vara förvirring pga att Genney och MinSläkt funkar annorlunda i webpubliceringen.
MinSläkt visar alla bilder som miniatyrer i en kolumn ute till vänster (klickbara för verklig storlek) .
Genney visar dem på två ställen, presentationsbild (i anpassad storlek) uppe ihop med infon, och resterande under Media (i verklig storlek).
Fick nog för mig att porträttbilden borde ingått även i filerna under Media.
Önskemål: Om bilden är över en viss storlek så visas den förminskad (som porträttbilden) men den är klickbar så man kan få upp den i fullstorlek i en popup. (Lite som MinSläkt).
Alternativt, alla bilder visas i fixed storlek, men är klickbara för verklig storlek.
Problem 2, del 2: Trådskaparens problem att bilder som delas med annan person inte kommer med.
Detta problemet har jag kvar och kan återskapa i ett träd med bara 2 personer.
Om man lägger in bilden på person 1 så kommer den med.
Om man lägger in bilden på person 1 och kopplar till "Familj med Person 2" så kommer den inte med.
Om man lägger in bilden på person 1 och sedan på person 2 hämtar bilden från Medialista till "Person 2" så kommer den med vid webpubliceringen.
/Cecilia
PS: Om någon annan vill titta på det inspelade caféet men får att den inte går att visa - gå med i FB-gruppen "Vi som använder Genney släktforskningsprogram" så kommer ni åt den sen.