Författare Ämne: Hur koppla nytt mtDNA resultat till en person  (läst 2451 gånger)

c-h.svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Hur koppla nytt mtDNA resultat till en person
« skrivet: 2023-06-01, 11:47:06 AM »
Jag har försökt och försökt och försökt, läsa manual, hjälp, info på nätet men går bet på detta.

Jag har en far som har tagit ett mtDNA test som visar att han har haplogrup K1a1b1b1
En annan person som han är släkt med har också testat mtDNA och helt korrekt enligt min pappersforskning haplogrupp K1a1b1b1. De har alltså båda samma haplogrupp.

Eftersom det är två olika tester som tillhör två olika personer med två olika testdatum, så tänker jag att jag under menyn Hantera-DNA ska lägga in två olika tester, varav det ena är min fars och det andra är den andre personens.

Först lade jag in min fars och då dök det upp en namnlista med "Användare" av detta ärvda mtDNA och där dök även den andre testpersonen upp att ha detta mtDNA. Så långt är allt bra, men...

När jag sedan går in på den andre testpersonens biografi och lägger till hans test med samma haplogrupp, så visade haploträdet gula trianglar framför alla namn och det dök inte heller upp några andra namn i Användarlistan för detta test.

Hur går man tillväga för att göra detta rätt? Några röda "blodsdroppar" som markering vid några personer, ser jag inte heller.

Tacksam för en begriplig manual för detta eller ännu hellre en You-tube film.

Carl-Henrik

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Hur koppla nytt mtDNA resultat till en person
« Svar #1 skrivet: 2023-06-01, 15:44:26 PM »
Har du kikat på den här? Vet inte om den löser ditt problem.

https://genny.se/content.php?rid=149
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Hur koppla nytt mtDNA resultat till en person
« Svar #2 skrivet: 2023-06-02, 08:44:02 AM »
Genney varnar när du försöker koppla ett dna-prov när personen redan har ett prov kopplat till sig. Eftersom det är samma haplogrupp skulle jag lägga in det andra provet och hänvisa till det i det första provet.