Författare Ämne: Grafisk GEDCOM-läsare?  (läst 3031 gånger)

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
Grafisk GEDCOM-läsare?
« skrivet: 2016-10-08, 14:39:45 PM »
Jag skulle vilja ha ett bra sätt att kunna dela med mig av min forskning till familjen där de kan bläddra fritt på datorn.

Det finns ju möjligheten att konvertera till bildfiler eller HTML på olika sätt, men finns det några bra program som kan presentera en GEDCOM-fil på samma sätt som i Genney? Där man alltså kan klicka sig fram i ett träd med anor/ättlingar och deras respektive information, men som inte innehåller några funktioner för att ändra eller lägga till information?

Vore det inte relativt enkelt att göra en avskalad läsversion av Genney som man kan använda, eller känner någon till något bra alternativ?
(F.d. Waiter)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2496
    • Visa profil
SV: Grafisk GEDCOM-läsare?
« Svar #1 skrivet: 2016-10-08, 15:46:39 PM »
Varför inte Genney  :)

I demoversionen kan du importera obegränsat med personer och se information om personerna utan möjlighet att redigera (förutsatt att det är fler än 100 st).

Biografin kan man sätta i visningsläge och menyn kan man dölja.
« Senast ändrad: 2016-10-08, 15:49:17 PM av Administrator »

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Grafisk GEDCOM-läsare?
« Svar #2 skrivet: 2016-10-09, 11:36:50 AM »
Det är naturligtvis ett bra alternativ, tänkte jag inte på. Men jag trodde att demoversionen var tidsbegränsad...?

Just det grafiska gränssnittet i Genney är en av de saker som fick mig att fastna.

Egentligen skulle jag vilja hitta möjligheten att skapa en körbar grafisk (java?) version av trädet som jag kan skicka till familjen utan att de behöver installera ett särsklit program för det, men det tror jag inte finns.

Det skulle ju kunna funka att skapa en hemsida också som familjen kan klicka runt på, men jag har inte hittat något program hittills som använder sig av ett grafiskt användargränssnitt med träd. Bara ren textbaserad HTML.
(F.d. Waiter)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Grafisk GEDCOM-läsare?
« Svar #3 skrivet: 2016-10-09, 19:01:05 PM »
Det finns några web-baserade verktyg med grafiska presentationer, se diskussionen om html-export i detta forum!
Hans Rosenlund

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Grafisk GEDCOM-läsare?
« Svar #4 skrivet: 2016-10-12, 19:06:29 PM »
Ah, tack! TNG verkar mycket intressant.
(F.d. Waiter)

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Grafisk GEDCOM-läsare?
« Svar #5 skrivet: 2016-10-13, 14:45:48 PM »
Tittade förresten på nedladdningssidan för Genney och konstaterade att kartfunktionen är spärrad för demoversionen. Det gör det ju mindre intressant att använda den som "läsare".
(F.d. Waiter)