Författare Ämne: Smidigt använda källhänvisningar med renskriven text  (läst 4810 gånger)

UL

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Smidigt använda källhänvisningar med renskriven text
« skrivet: 2017-04-20, 14:52:06 PM »
Jag har länge vacklat mellan olika bruk när det gäller registrering av källor och har (mot bättre vetande) mest använt källa + källhänvisning som källnamn och skippat separata hänvisningar. Fördelen tycktes mig vara bättre överblick och mindre arbete. Men efter att ha läst den nya artikeln om källhantering i Genney (https://genny.se/content.php?rid=139) började jag fundera på om jag kanske skulle tänka om ändå och kosta på mig lite städning.

Mitt problem är dock att jag vill ha med renskriven text från källorna och ser inte riktigt hur jag ska kunna hantera det på ett smidigt sätt. Se till exempel bifogad bild. Som det ser ut överst föreställer jag mig att det ska se ut efter städning med två hänvisningar till Bild 162 / sid 319 eftersom det är två olika födslar/dop på samma sida. Vad jag gjorde här var att skriva in den renskrivna texten som "Text i källan" till samtliga källhänvisningar både från barnet och föräldrarna och sedan slog ihop alla de olika hänvisningarna till två olika enligt bild. Samma sak gjorde jag med bild 240 och antar att jag borde göra med alla andra källor också. Det blir rätt mycket jobb att sitta och kopiera in samma text massor av gånger bara för att kunna slå ihop källhänvisningarna, även när jag städat klart och lägger in nya från början. Alternativet – att inte slå ihop dem och ha en massa fristående identiska texter – strider ju mot själva grundtanken med städningen, nämligen en bättre struktur.

Ytterligare ett alternativ är att samla all text i källan under själva källan i stället för hänvisningen. Problemet med det är då i stället att det blir rörigt om man har många hänvisningar till samma källa (som de övriga C:3 på bilden) eller att texten inte får plats (vilket jag redan har vissa problem med när det gäller domböcker).

Så vad är det jag inte förstår? Finns det något smidigt sätt att göra detta på?

En annan fråga som hör hit är också varför det ibland men inte alltid blir en ny källhänvisning om man klistrar in en hänvisning i kolumnen Källa i biografin, trots att det redan finns en identisk. Jag antar att svaret är enkelt men jag har inte lyckats komma på varför det blir så, vilket har gjort att jag i stället skriver in början på källan och bläddrar mig fram till den. Men många gånger är det ju onekligen smidigare att bara klistra in källan. Så vad är det som gör att det ibland skapas en dubblett, ibland inte?

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Smidigt använda källhänvisningar med renskriven text
« Svar #1 skrivet: 2017-04-20, 15:33:57 PM »
Ligger det renskrivna texten nu i källorna eller källhänvisningarna?

Det du klistrar in i kolumnen källa är det förkortade namnet på källan och resten av kolumnerna är källhänvisningen.
Om källan finns så ska den användas, dvs. inte skapa en ny källa.
Däremot skapas en ny källhänvisning men om du inte har någon information i källhänvisningen syns den inte i fönstret källor och hänvisningar du inte använder utökade källhänvisningsalternativ.

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-04-20, 15:41:10 PM »
Citat från: Administrator
Ligger det renskrivna texten nu i källorna eller källhänvisningarna?
I den städade varianten i hänvisningarna (av nämnda skäl), men det blir ju som sagt en del jobb om det ska bli något vettigt slutresultat. Åtminstone tills någon klokare förklarar hur jag annars når dit. :)
Citat från: Administrator
Det du klistrar in i kolumnen källa är det förkortade namnet på källan och resten av kolumnerna är källhänvisningen.
Om källan finns så ska den användas, dvs. inte skapa en ny källa.
Däremot skapas en ny källhänvisning men om du inte har någon information i källhänvisningen syns den inte i fönstret källor och hänvisningar du inte använder utökade källhänvisningsalternativ.
Ok, men det verkar inte alltid fungera så. Jag återkommer om jag kommer på vad det beror på. (Men detta var bara en parentes till huvudfrågan.)
« Senast ändrad: 2017-04-20, 15:43:48 PM av UL »

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-04-20, 17:31:40 PM »
Efter lite mer testande har jag kommit fram till att det nog är hanterligt om jag bara tar för vana att kopiera källhänvisningen och föra in alla hänvisningar från samma källa på en gång och sedan slå samman dubbletthänvisningar med jämna mellanrum.

Återstår bara städningen ... Frågan är vad som är enklast och minst tidskrävande: att göra det manuellt eller pussla om en gedcomfil maskinellt? Den senare varianten är utan tvivel den roligare i alla fall. :)

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-04-21, 19:12:30 PM »
Ja, det verkar fungera bra att få det mesta gjort med ett script på gedcom-filen. Frågan är dock om det är någon annan information jag går miste om som bara finns i den vanliga backupen (gcc-filen) ifall jag återskapar släktregistret på nytt via en gedcomfil (exporterad med Genneyalternativet ibockat)? Egendefinierade platser och koordinater verkar ju i alla fall finnas med. Något annat?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-04-21, 19:30:30 PM »
Du ska få med dig allt med export-typ Genney som är kopplat till ditt register. Om du t.ex. har källor som inte används kommer dom inte med.