Författare Ämne: Genney startar inte  (läst 6127 gånger)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Genney startar inte
« skrivet: 2017-11-12, 18:46:41 PM »
Hej!

Jag har använt demoversionen av Genney i någon vecka för att lära mig innan jag köper licens. I går registrerade jag in en hel del med källhänvisningar osv. Och i dag så startade inte Genney.

Jag sparade informationen som ged.com-fil samt gjorde en Back up. Men, jag vet inte riktigt hur jag skall gå vidare. Är rädd för att mista informationen.

Skall jag ladda ner Genney igen, eller? Jag har Windows 10.

Tacksam någon kan hjälpa mig
 :-\

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Genney startar inte
« Svar #1 skrivet: 2017-11-12, 18:58:52 PM »
Nej ladda inte ner Genney igen, har du provat starta om datorn?

Om du är lite mer van datoranvändare kan du kan också se i aktivitetshanteraren om det finns en java-process som är igång och då kan du prova att avsluta den och sen starta Genney.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-11-13, 11:39:53 AM »
Det händer mig också till och från, kanske en gång av tjugo. Efter omstart fungerar det ju, men det vore bra att slippa det omaket.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-11-14, 10:01:51 AM »
Hej igen! Jag har startat om datorn några gånger och har nu fått igång programmet. Tack för hjälpen! Skall köpa licens den  här veckan. Blir nog säkrare då.

Hälsningar

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2017-11-14, 10:12:42 AM »
Jo det är sällsynt, men det brukar alltid räcka med att stänga Java: Högerklicka nere i Aktivitetsfältet (Windows), välj Aktivietshanteraren, fliken Processer. Leta upp en rad med Java och klicka Avsluta aktivitet. Stäng Aktivitetshanteraren och starta Genney igen. ENKELT, även om man inte är hacker!
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-11-15, 12:55:02 PM »
Enkelt om man vet, dvs läst i forumet. Om det är ett vanligt problem borde det väl lösas i programmet, annars kanske man kan tänka sig nån form av blänkare där man hel enkelt blir påmind om att avsluta java-aktiviteten.

UL

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-08-08, 19:53:55 PM »
Några fler tips? Varken omstart av Java eller Windows hjälper i mitt fall. Startskärmen med löven kommer upp men sedan händer inget mer (version 2.0b27, Windows 10).

Jag har även testat att ta bort main.gwp enligt http://genny.se/forum/index.php?topic=240.0 utan framgång.
« Senast ändrad: 2018-08-08, 21:19:16 PM av UL »

Biveros

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-08-17, 23:06:34 PM »
Jag har samma problem, nämligen att den inte startar utan fastnar på uppstartsskärmen. Släcka ner Java alt. att starta om datorn har inte fungerat. Har även jag testat att ta bort main.gwp utan effekt (så den är nu återskapad igen och tillbaka på sin plats).

Finns det något förslag som har fungerat den senaste tiden?

Kollar man aktiviteten för Java-processen så använder den 0% CPU och 0% Disk, den är alltså helt död och ligger bara där och tar upp minne.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-08-18, 07:37:16 AM »
Prova att radera filen Genney2.props i din hemkatalog innan du startar Genney.

Biveros

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-08-18, 10:48:49 AM »
Hej och tack så mycket, fungerade ypperligt efter att ha raderat Genney2.props. Bra att veta framöver. :)

Mvh
Jesper