Författare Ämne: Linux 2.0 beta funkar inte  (läst 14543 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Linux 2.0 beta funkar inte
« Svar #15 skrivet: 2018-01-22, 11:34:06 AM »
Hej, nu har jag testat:

Ubuntu MATE 17.04 - fungerar inte (som bygger på Ubuntu)
KXStudio 14.04 (vissterligen gammal) - fungerar inte
KDE Neon den näst senaste tror jag - fungerar inte

Hade tyvärr inte Linux Mint på nån sticka. Vilken använder du? MATE eller Cinnamon?

//Tobbe
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2018-01-22, 11:43:33 AM »
Jag har mejlat dig.

festerman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2018-01-22, 19:26:32 PM »
Hej, bifogar listan på filer i .Genney2 (om det skulle hjälpa ...)
... och (början på) vad xdpyinfo säger
... och vilken Awesome-version jag kör.

... och (bara för att testa, fast jag visste) Eclipse startar utan problem ... Knökfullt med grafik, och java ...

Mint, MATE, Lite är alla Debian/Ubuntu, inte sant? Skrivbords-miljö? X-protokoll-API [Xcb eller Xlib]?

/festerman

[bifogad fil raderad av administratör]

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2018-01-23, 13:57:31 PM »
Genney ver: 1 samt 2 fungerar på Ubuntu 17.10 med Gnome desktop.  Genney har fungerat på tidigare versioner av Ubuntu med Unity desktop.
Min gissning är att de versioner som du har testat på saknar libgnome, min gissning bara.

$ cat /etc/os-release
NAME="Ubuntu"
VERSION="17.10 (Artful Aardvark)"
ID=ubuntu
ID_LIKE=debian
PRETTY_NAME="Ubuntu 17.10"
VERSION_ID="17.10"
HOME_URL="https://www.ubuntu.com/"
SUPPORT_URL="https://help.ubuntu.com/"
BUG_REPORT_URL="https://bugs.launchpad.net/ubuntu/"
PRIVACY_POLICY_URL="https://www.ubuntu.com/legal/terms-and-policies/privacy-policy"
VERSION_CODENAME=artful
UBUNTU_CODENAME=artful

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2018-01-23, 17:19:02 PM »
Installerade gnome-desktop "ovanpå" Linux Lite, tyvärr ingen skillnad. Ska testa att installera en ren Gnome Desktop på en annan laptop som jag har.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

festerman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2018-01-23, 21:05:21 PM »
Hej, och tack för tipset, TommyB!

Det är alldeles riktigt att jag inte har gnome installerat. Jag kör en annan skrivbordsmiljö ... Men grafik-komponenten (GTK+) i Gnome har jag (och många program som brukar räknas som Gnome funkar utmärk, t.ex. Gimp som är ursprunget till GTK).

Nu har jag också provat att installera libgnome -- en installation som drar med sig en hel drös med andra dependencies ... och bygger om kärnan, så nu har jag också startat om maskinen.

... men Genney stannar fortfarande på precis samma ställe ... Och andra GTK+-krävande program funkar fortfarande (Gramps, t.ex. :) )

mvh /festerman

TommyB

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2018-01-24, 18:54:05 PM »
libgnome räcker inte, det behövs installera gnome-desktop parallellt med er befintliga skrivbord.
t.ex: sudo apt-get install gnome-shell ubuntu-gnome-desktop
På frågan under installationen välj GDM3 som displayhanterare.
Starta om och välj GNOME som skrivbord vid inloggning.

Ni kan använda er andra skrivbordmiljö som vanligt men inte för genney.
Alltså en form av dualbootnig till olika skrivbordsmiljöer.
Lycka till!

festerman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2018-01-24, 19:47:09 PM »
OK, tack för det.

Där går nog Genney bort för mej -- det är inte så jag jobbar, att jag sitter med mitt släktforskningsprogram, bara, eller med resten, bara. Dessutom har jag ju valt en "tiling window manager" för att jag tycker den vanliga skrivbordsmodellen är "mindre bra", och Awesome för att jag kan driva hela gränssnittet med tangentbordet. Att gå tillbaks till peka-och-klicka är inte aktuellt.

Kanske borde det göras tydligt, att Genney funkar i GNOME, bara. Att säga Linux blir lite missvisande. Jag vet att GNOME/Ubuntu är större delen av Linux-marknaden, och att Linux-marknaden förmodligen inte lönar sig ändå, så det skadar knappast ...

Tack för mej (fast jag håller nog koll på fortsättningen ... :-)

mvh /festerman

TommyB

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2018-01-24, 20:44:56 PM »
Det är upp till konstruktören för Genney att deklarera kraven för de olika OS som supportas.
Linux finns i en stor mängd olika distributioner, en del med mycket låga krav på hårdvara som med det exkluderar flera program som kräver större resurser.   
Jag har bar försökt att hjälpa till med att hitta en lösning till att använda Genney på Linux.
Har använt Ubuntu Gnome/Unity i mer än tio år före det Debian Gnome.
Genney är ett utmärkt modernt släktforskarprogram och jag är glad att den finns även till Linux.

festerman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2018-01-25, 08:33:12 AM »
Hej, TommyB, och tack. Och jag menar verkligen tack, och ingen kritik!  :)

Och inte heller mot the Genney crew! Ni har varit hjälpsamma (kanske fortfarande håller på med det här, till och med?) Det är inte lätt att tråckla ut beroendena när man kör AWT ovanpå X (och GTK) och Linux, jag vet...

Jag kommer gärna tillbaka och provar igen, när det verkar som det skulle kunna gå att köra i min installation.

Mvh /festerman

festerman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2018-02-04, 11:47:38 AM »
Hej, testat senaste (2.0b29), och starten går lite längre: ingen felmeddelande från Java om Wrong parent window, utan nu får jag ytterligare 2 rader i loggen efter Init:

Citera
Manager done
Error 2: null

och en extra-rad i logg-filen med 'null'.

Det ska sägas att detta är resultatet med libgnome inte (längre) installerat, [men andra GTK-program funkar fint.]

mvh /festerman