Utskriftsinställningar

I Utskriftsinställningar gör du generella inställningar för dina utskrifter. Öppna fönstret med ovanstående kommando.

Mall

Alla utskriftsinställningar är kopplade till en mall som du kopplar till en rapport eller en generell mall och styr hur dina utskrifter ser ut. Pdf-utskrifter som inte är rapporter använder senast sparade malls pdf-inställningar. Du kan göra så många mallar du vill men de måste ha ett unikt namn.

Gör så har för att skapa en ny innehållsmall:

  1. Välj en standardmall som du vill utgå ifrån.
  2. Gör dina inställningar i Utskriftsinställningar.
  3. Klicka på Spara som och ge mallen ett namn och eventuellt en beskrivning.
  4. Spara mallen med OK.

Återställ återställer den aktiva mallen till standardvärde, Ta bort raderar mallen och med Ändra namn ändrar du namnet på mallen.

Under Importera och Exportera kan du som användare lägga till och dela med dig av dina mallar.

 Det finns standardmallar för utskrifterna som inte går att ändra namn för eller ta bort.

Allmänt

Under kategorin Urval kan du exkludera personer från din utskrift baserat på tid, antal generationer eller om personer eller faktauppgifter är privata.

Utelämna privata händelser Utelämnar händelser märkta som privat från rapporten.
Utelämna privata personer Utelämnar personer märkta som privat från rapporten.
Uteslut personer födda efter [datum] Utelämnar personer, som är födda efter det datum som anges, från rapporten.
Uteslut personer döda efter [datum] Utelämnar personer, som är döda efter det datum som anges, från rapporten.
Uteslut händelser inträffade efter [datum] Utelämnar händelser, som inträffar efter det datum som anges, från rapporten.

Under kategorin Referenser anger du vilka olika typer av referenser du vill ha till personen.

Generationsbeteckning Skriver ut generationsnummer i rapporten.
An-nummer Skriver ut an-nummer i rapporten. Läs mer om System för anuppställningar.
Anbeteckning Skriver ut anbeteckning i rapporten. För anor skrivs m, mf, mf f osv. och för ättlingar skrivs 1, 1.1, 1.2, 1.1.1 osv.
Referens vid anförlust Skriver ut en referens om det förekommer en anförlust annars upprepas innehållet.
Visa ålder för händelse Skriver ut ålder inom parentes för person när en händelse inträffar.

Under Media anger du standardstorleken för dina bilder vid utskrift.
 Har du angett en annan storlek för din bild under Media används den storleken.

I Placering av källor anger du hur du vill att dina källor och hänvisningar ska presenteras. Antingen med Harvardsystemet eller med Oxfordsystemet.

Text

Under Stycke kan du ändra styckeformatering.

Under Språk väljer du vilket språk som ska användas för utskriften.

Du kan välja om du vill att namnet ska presenteras med förnamnet eller efternamnet först under rubriken Namnordning.

Under Typsnitt och listor kan du ändra teckensnitt för: brödtext, efternamn, tilltalsnamn, förnamn, an-nummer, register id, bildtexter, källor, källtitlar, text i källor, källkommentarer, noteringar för händelser och etiketter.

Du kan även välja utseende för Punktlistor för barn och Punktlistor för källor. Se Punkter och numrering.

Uppgifter

Under Uppgifter anger du vilka uppgifter som ska tas med vid utskrift.

Urvalet gäller för huvudpersonen. De andra grupper som delar samma inställning markeras efter urvalsetiketten med initialer. H=huvudperson, F=föräldrar, M=makar, MF=makes/makas förälder, B=barn, BM=barns make/maka, Fam=familj.

Avancerat urval

Innehåll för personer och familj där du kan specificera innehållet för familj och olika persontyper; Huvudperson, Föräldrar, Barn osv. Det finns två flikar för varje typ: Uppgifter för persontypen där du väljer vad som ska ingå genom att kryssa för området i trädstrukturen och Faktauppgifter där du väljer vilka faktatyper som ska ingå.

Exempel 1: Gör så här för att inte visa media som är kopplat till faktauppgifter för huvudperson

  1. Klicka på Huvudperson i vänsterkolumnen.
  2. Expandera Faktauppgifter i trädet under fliken Uppgifter för huvudperson.
  3. Avmarkera Media

Exempel 2: Gör så här för att visa attributet Bosatt för föräldrar

  1. Klicka på Föräldrar i vänsterkolumnen.
  2. Under Faktauppgifter, kryssa i rutan för Bosatt

Innehåll för källor där du anger vilka uppgifter som ska tas med för dina källor och dina förvaringsplatser.
 Observera att innehållet för Källhänvisningar görs under Innehåll för personer och familj.

Dokument

Under dokument gör du inställningar för rubrik, sidhuvud, sidfot, register, stycke, Pdf och utskriftsspråk.

Under Rubrik kan du välja om vill ha rubrik, vad rubriken ska innehålla och vilket teckensnitt den ska ha. I rutan för rubriken finns ett antal fördefinierade värden men du kan också skriva in ett eget. Du kan antingen skriva in den text som du vill att den ska presenteras eller använda de alias som finns. Alias ord som börjar och slutar med procenttecken och representerar olika dynamiska värden.

De alias som finns för rubrik är:

%REPORT_TYPE%byts ut mot namnet på utskriftstypen till exempel Personakt.
%NAME%byts ut mot namnet för huvudpersonen.
%NAME_REVERSE%byts ut mot namnet för huvudpersonen med efternamnet först.
%BIRTH_yyyy%byts ut mot födelseår.
%DEATH_yyyy%byts ut mot dödsår.
%BIRTH_d mmm yyyy%byts ut mot födelsedatum.

Det som inte är alias skrivs ut som det står. Följande innehåll i rutan skulle till exempel bli:

Personakt för Anders Svensson (1789 - 1833)

Under Sidhuvud och sidfot väljer du om de ska visas, med vilket teckensnitt och vad som ska visas i vänster, mitten och högerkolumnerna.

På samma sätt som för rubriken kan du använda alias för att ange sidhuvud och sidfot. De alias som finns för sidhuvud och sidfot är:

%DATE%byts ut mot det aktuella datumet.
%TIME%byts ut mot den aktuella tiden.
%DATABASE%byts ut mot namnet för släktregistret.
%PAGE%byts ut mot sidnumret.
%TOTAL_PAGES%byts ut mot det totala antalet sidor.
%USER%byts ut mot datoranvändaren.
%USER_HOME%byts ut mot datoranvändarens hemkatalog.
%APP_NAME%byts ut mot "Genney".
%CATCHWORD%byts ut mot kolumntitel.
%AUTHOR_NAME%byts ut mot ditt namn du har angett under uppgifter om dig själv.
%AUTHOR_EMAIL%byts ut mot din e-postadress du har angett under uppgifter om dig själv.
%AUTHOR_PHONE%byts ut mot ditt telefonnummer du har angett under uppgifter om dig själv.
%AUTHOR_ADDRESS%byts ut mot dina adressuppgifter.

Under Register bestämmer du vilka register som ska visas; Personregister, Platsregister och/eller Källförteckning. För Personregister och Platsregister kan du också ändra hur de presenteras via knapparna Avancerat.

Under Rtf kan du välja om bilder ska skalas i dokumentet. Skalade bilder ger mindre filstorlek men sämre bildkvalitet.

Uppgifter om mig själv hanterar dina kontaktuppgifter och hur och om de ska visas i utskriften. Du kan välja om de ska visas efter rubriken eller i slutet av dokumentet.

Under Pdf ändrar du inställningar för pdf-utskrifter gjorda med den pdf-utskrift som görs med Genneys pdf-skrivare. pdf-utskrifter gjorda med andra drivrutiner berörs inte.

För att ändra inställningar för pdf-utskrifter gör så här

  1. Klicka på Inställningar för pdf-dokument
  2. Under fliken Allmänt kan du ange en beskrivning av filen och hur den ska komprimeras. Under fliken Säkerhet kan du ange om dokumentet ska krypteras och vilka rättigheter användaren tillåts. Kryptering garanterar att bara de avsedda mottagarna kan se innehållet.
  3. Tryck OK för att spara.

 Pdf-utskrifter som inte är rapporter använder senast sparade malls pdf-inställningar.

Se även