Författare Ämne: Gedcom export/import  (läst 7054 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Gedcom export/import
« skrivet: 2017-01-27, 15:29:47 PM »
Jag har uppenbarligen missat något väsentligt vad beträffar säkerhetskopiering och gedcom-backup.

Jag har under den tid jag använt Genny aldrig behövt importera en Gedcom-fil för att återställa mitt register.
Förrän nu.

Jag har nästan alltid skapat en säkerhetskopia och en gedcom-fil när jag redigerat mitt register
och avslutat Genney.
Då har jag trott att alla uppgifter sparas i gedcom-filen och om jag importerar den så får jag ett exakt
likadant register som jag hade när jag skapade filen. Men så är det alltså inte.

Jag hade lite strul med mitt register och tänkte att jag plockar in gedcom-filen som sparades
innan strulet började.
När jag sen kollar registret så ser jag att alla grupper försvunnit.
Och lite efterforskning i Genney  visar att man måste exportera gedcom-filen i Genney-format för att
Genneys unika data (t.ex. grupper) utanför gedcom-standarden ska komma med.

Det hade jag ingen aning om...

När man avslutar Genney och i samband med det skapar en gedcom-fil så får man så vitt jag kan se
ingen möjlighet att välja Genney-formatet på filen utan det blir GEDCOM5.5-format där åtminstone för
mej viktig information som Anmärkningar och Grupper försvinner.
Så man behöver göra en Exportera istället.

Nu har jag inte gjort så mycket redigering i det strippade registret. Som tur upptäckte jag det här
ganska snabbt. Men jag får gå tillbaks till den strulande registret och försöka fixa det.

Men jag kan inte komma ihåg att jag sett någon tydlig information i Genney om vikten av att välja
exporttypen Genney för att få med all viktig information. Jag har bara sett det i hjälpen under
Exportera och det har jag inte behövt läsa förrän nu.

Risken är ju att man som jag sparar gedcom-filer vid avstängningen av programmet och tror att man
får ett komplett register.

Det är kanske något som behöver förtydligas så att alla känner till det.
« Senast ändrad: 2017-01-27, 15:53:25 PM av LiD »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Gedcom export/import
« Svar #1 skrivet: 2017-01-27, 16:26:02 PM »
Det borde nog alltid bli exporttyp Genney vid export i samband med säkerhetskopiering då det också är tänkt som en sådan slår det mig nu.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-01-27, 17:41:02 PM »
Genny kommer ihåg vad man valde vid senaste exporten till gedcom och använder det vid backup till gedcom.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-01-27, 19:51:14 PM »
Jo det verkar väl som att om man ställer in Genney som exporttyp så gäller det som default.

Men problemet är om man aldrig går in i Exporten utan förlitar sig på exporten vid avslut av programmet.
Då kan man åka på en överraskning när man ska änvända sig av en gedcom-fil

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2017-01-28, 10:09:47 AM »
LiD, du bör väl också ha en Genney backup-fil (.gcc) för varje tillfälle, som du kan återställa?

Själv har jag inhiberat gedcom-backupen vid programslut, då jag tycker den tar lite för lång tid. Jag inbillar mig i alla fall att det räcker med gcc-filen - men det är kanske feltänkt? Ett återställande måste väl göras till exakt samma registernamn som är backat? Och i så fall kan man inte skapa ett extra register med ett annat namn parallellt med det existerande. Då måste man exportera detta till gedcom först och importera i ett tomt register... osv ... osv ...  :o
Hans Rosenlund

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-01-30, 09:50:49 AM »
Hur ser jag vilken typ av gedcom fil som skapas vid backup när Genney avslutas?
Någon inställning som kan sätta default gedcom till Genneys?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-01-30, 10:02:05 AM »
Om du öppnar filen i en texteditor så står det "DEST Genney" om det är Genney och "DEST GEDCOM" om det är gedcom.
Teckenkodningen står vid t.ex. "CHAR UTF-8" men finns också med i filnamnet.
I nästa uppdatering kommer det vara så att vid gedcom-export i samband med säkerhetskopiering blir det alltid typ Genney och teckenkod utf-8.

[bifogad fil raderad av administratör]

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-01-30, 12:00:29 PM »
Ja det stämmer.  :)
Följde LiD råd att ställa om default till Genney, "Jo det verkar väl som att om man ställer in Genney som exporttyp så gäller det som default."
och det stämmer också.  :)
Gedcom i Genney tappning blev ca: 36% större.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #8 skrivet: 2017-01-30, 13:26:07 PM »
Klokt att ha Genney-format för gedcom-backup, så missar man aldrig! Standard-gedcom kan man ju alltid exportera när man så vill.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-01-30, 16:43:01 PM »
Att exportera som typ Genney innebär att allt som är kopplat till ett register kommer med vid export/import till Genney.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-01-31, 07:49:08 AM »
Även Att Göra som inte finns med i Genney-fliken under Exportera Gedcom.