Författare Ämne: Emigration ?  (läst 7136 gånger)

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
Emigration ?
« skrivet: 2019-04-12, 20:54:16 PM »
Hej.
Det finns en händelse, Emigration.
Där la jag in datum enl. t.ex. kyrkoböckerna och destinationsland. På alla c:a 40 emigranter i mitt träd.
När jag tar ut en personakt står det Emigrerad isf Emigration. Och sen datum och FRÅN land. Det blev ju fel. Det borde stå t.ex. TILL Brasilien.

Använder man Immigration istället så får man TILL land. Fast då behöver man veta när de kom fram, om de nu gjorde det. Den enda uppgift jag har är när de emigrerade från Sverige.
Använder man en Egen händelse och kallar den för t.ex. Emigrerat, så får man emigrerat I land. Inte så bra det heller.

Hur har eller ska ni göra?
Om ni har några emigranter.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #1 skrivet: 2019-04-12, 23:31:26 PM »
Medan jag väntar på svar (förhoppningsvis) så kollar jag under tiden i MinSläkt.
Och den lägger inte till "i", "från" eller "till" framför platsen/landet man angivet. Utan i personakten blir det t.ex:
1891     18 år      Emigration 1891-03-17 Brasilien

Medan samma i Genney alltså blir:
Emigrerad (18)  17 Mars 1891 från Brasilien     

Nä, så kan man inte ha det. Skulle bli förvirrande för de som tar över efter mig.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #2 skrivet: 2019-04-13, 07:23:25 AM »
Eftersom det finns en viss tvetydighet och man bara kan använda en plats för emigration och immigration används från och till för att vara tydlig med vilken plats det rör sig om. Bedömningen om vilket som används har delvis gjorts mot bakgrund av gedcom-standarden som säger:
EMIG {EMIGRATION}: = An event of leaving one's homeland with the intent of residing elsewhere.
IMMI {IMMIGRATION}: = An event of entering into a new locality with the intent of residing there.

Man emigrerar/utvandrar från ett land till ett annat och immigrerar/invandrar till ett land från ett annat.

Wikipedia: Emigration (lat. emigratio 'utvandring', av emigro 'utvandra'), utvandring. Att lämna ett land, en plats eller område för en lång tid framåt.

https://www.quora.com/What-is-correct-immigrated-from-or-emigrated-from

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #3 skrivet: 2019-04-13, 09:36:43 AM »
Precis som Lars har jag angett landet man emigrerar till vid händelsen för emigration. Jag såg det som mest logiskt att man anger destinationen eftersom man vet var personen befinner sig när han emigrerar.
Men jag förstår att man ska följa gedcom standarden så det blir väl att ändra för alla individer.

Det här ställer då till problemet att man inte vet destinationen för emigranter vilket jag finner märkligt. Det borde väl vara av intresse till vilket land personen emigrerar. Konstigt att inte detta har beaktats när man definierat standarden för gedcom.

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #4 skrivet: 2019-04-13, 09:40:33 AM »
När det gäller Genney är den enkla lösningen för oss alla att nästa uppdateringen tar bort "från".
Skulle vara jättebra om det i exemplet bara stod "Emigrerad (23) 28 apr 1888 Amerika"

Tills dess får man väl ändra till Immigration. Och lägga in en kommentar på alla att datumet avser avresa från Sverige och inte ankomst, och att ankomsten inte är bekräftad.
« Senast ändrad: 2019-04-13, 09:46:40 AM av larsgmb »

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #5 skrivet: 2019-04-13, 09:59:28 AM »
Kanske snyggare att behålla händelsen Emigration, men ta bort destinationen.
Men ange den som en separat kommentar.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #6 skrivet: 2019-04-13, 10:23:53 AM »
Det kanske inte blir så fel ändå. Jag kollade en gedcom fil jag har och där står det för emigration:
1 EMIG
2 DATE 1923
2 PLAC USA

Denna gedcom har jag importerad till Geneanet och detaljerna för denna person visas som i bifogad bild.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #7 skrivet: 2019-04-13, 10:35:32 AM »
Intressant. Likadant i MinSläkt, att de inte skriver ut "i", "till" eller "från". Och då blir det ju rätt hur som helst.
I den engelskspråkiga FTM2017 skriver dom t.ex.: Emigration:   17 Mar 1891 in Brazil

Jag fortsätter i Genney med Emigration, men tar bort destinationen/platsen, så att det inte blir förvirrande.
Då funkar visserligen inte kartan med dessa händelser, men det gör inte så mycket tycker jag.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #8 skrivet: 2019-04-13, 10:38:16 AM »
Man kan också använda etikett, det blir visserligen omvänt men tydligt.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #9 skrivet: 2019-04-13, 10:40:30 AM »
Det var också en bra variant :)

Man kan också använda etikett, det blir visserligen omvänt men tydligt.

PS. Nu kom jag till en som emigrerat från Skottland TILL Sverige. Där fick man tänka till lite ;)
Där är det tvärtom. Man vet inte när han lämnade Skottland, så händelsen Emigration har jag hoppat över.
Men "Immigrerad (~16) 1638 till Stockholm, Stockholms län" är ju helt ok :)
« Senast ändrad: 2019-04-13, 10:52:52 AM av larsgmb »

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #10 skrivet: 2019-04-13, 11:00:02 AM »
Skulle det vara fel att i händelsen emigration i fältet Plats skriva te.x. Till USA?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #11 skrivet: 2019-04-13, 11:08:45 AM »
Det är bättre att använda etikett då den just är till för sånt här och är gedcom-standard.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #12 skrivet: 2019-04-13, 11:09:57 AM »
Och "Emigrerad från till Amerika" blir inte så bra.

Tycker det är ok nu (inringat på bilden)
« Senast ändrad: 2019-04-13, 11:27:13 AM av larsgmb »

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #13 skrivet: 2019-05-20, 14:42:12 PM »
Fast problemet med Etikett är att Platsen då inte kommer med i Platsregistret.
Jag löser det nu med en egen händelse, Utvandrar

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #14 skrivet: 2019-05-20, 16:19:52 PM »
Jag gör för enkelhetens skull så att jag (numera) alltid använder för emigrerad utresehamnen (Göteborg), samt för immigration dit man anländer först (Ellis Island, NY) oavsett destination eller hemort i Sverige, och tycker detta funkar mycket bra. Enkelt prydligt och ingen risk för förväxlingar... Särskilt när de återvänder till Sverige som amerikanska medborgare...
Trots allt så är det ett emigrationsdatum i flyttlängden, och ett annat den dag båten lämnar hamn, och det förra hamnar ju på bosatt-händelsen ändå

Även jag använde ett tag "till Amerika" och etiketter etc, men det funkade ju inte så bra...

EMIG {EMIGRATION}: = An event of leaving one's homeland with the intent of residing elsewhere.
IMMI {IMMIGRATION}: = An event of entering into a new locality with the intent of residing there.

Man emigrerar/utvandrar från ett land till ett annat och immigrerar/invandrar till ett land från ett annat.
Din lösning är helt rätt. Helt enligt boken.
Men den förutsätter att man känner till och använder både emigration och immigration.
Vi som ännu in börjat följa utvandringen till det förväntade målet, i Amerika, Brasilien eller någon annanstans, har bara Emigration att spela med.
Då finns tre alternativ:
1. Antingen använda Emigration och skriva in t.ex. Amerika som plats. Fast då kommer det stå att personen emigrerat FRÅN Amerika.
2. Använda en Etikett "Till Amerika". Fast etiketter kommer inte med i Platsregistret.
3. Använda egen händelse, Utvandrar. Och ange platsen Amerika.