Har nu jobbat en hel del med Genny parallellt med mina "vanliga" program (MinSläkt och Reunion för Windows) och konstaterat att jag trivs med de flesta funktionerna i Genny. Det finns dock ett aber med ortregistret i Genny vilket är allt för "grovmaskigt" då det enbart bygger på nuvarande län- och kommunindelning samt församlingar.
I mitt fall och efter 30 års släktforskande består platsregistret ibland av enbart församling, härad/tingslag och länsbokstav. Mestadels av bynamn, församling, härad/tingslag och länsbokstav. Ofta av både gårdsnamn, bynamn, församling, härad/tingslag och länsbokstav.
När man importerar via Gedcom till Genny så följer alla uppgifter med in i Genny men det är frustrerande att Genny inte lägger upp de importerade platserna i Platsregistret och gör dessa synliga och valbara under "Platsregister". Alla uppgifter finns kopplade till rätt gubbe i alla visningslägen men när man lägger upp nya individer kan man inte på ett enkelt sätt välja den "önskade" ortsbeteckningen.
När man skriver in ett gårds eller bynamn som finns importerat föreslår Genny detta i inmatningsfältet och det går att välja detta genom att "tabba" framåt. Om man däremot vill välja att börja inmatningen med församling så dyker det för varje bokstav man knackar in upp nya förslag på församling med fullt utskrivet länsnamn avslutat med ordet "län".
Vill man ha med den mer fullständiga importerade informationen med församling, härad och länsbokstav måste man först skriva ut hela församlingsnamnet och sedan trycka ett "dummy-tecken" (t ex punkt) för att göra sig av med Gennys förslag och sedan ta bort "dummy-tecknet".
Det skulle verkligen underlätta nyregistrering om Gennys "Platsregister" även kunde visa de importerade orterna i det importerade formatet. Detta borde inte vara så svårt att fixa till i Genny. MinSläkt hanterar detta utan knot och det är enkelt i MinSläkt att redigera orterna direkt i "listan". Även mitt gamla Reunion för Windows från 1995 kan hantera import av orter i vilket format som helst och det går att snabbvälja genom att skriva första ortens tre bokstäver och sedan välja i "listan"