Författare Ämne: Visa släktskapsförhållande i text avaktiverad  (läst 303 gånger)

joab

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Visa släktskapsförhållande i text avaktiverad
« skrivet: 2026-03-22, 10:36:27 AM »
Oavsett vilka släktskapsförhållanden jag försöker visa med verktyget Släktkalkylator så tycks jag aldrig kunna välja alternativet "Visa släktskapsförhållande i text" då den knappen blir av-aktiverad så fort jag har två personer valda. Se bifogad skärmdump. Jag har senaste versioner av allt. Omstart av Genney förändrar inget.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Visa släktskapsförhållande i text avaktiverad
« Svar #1 skrivet: 2026-03-22, 11:26:00 AM »
Testade jag med. Tydligen bara två personer. Lägger man till en tredje så blir textikonen inaktiv. Ta bort en ska du se att ikonen blir aktiv. Om det ska vara så, vet jag inte, men det finns säker nån förklaring på det.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

joab

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2026-03-22, 13:02:41 PM »
Det är mycket möjligt att felet går att framkalla på många sätt. Du ser på skärmavbilden i första inlägget att jag endast har valt 2 (och inte 3) personer då knappen ifråga blir aktiv. För mig blir det alltid två duplicerade namnrutor i listen längst ner direkt när jag valt första personen. Se bifogad bild (scrolla ut bilden till höger för att se knappen aktiv). Antar att det kan röra sig om en annan bugg. På skärmbilden här syns också att så länge endast 1 person är vald, så är knappen för "visa släktskapsförhållande i text" aktiv, men meningslös då bara en (1) person är vald. När jag väljer person 2, blir samma knapp inaktiv. För programmeraren bör det vara enkelt att se vilka villkor som ska vara uppfyllda för att aktivera/avaktivera knappen.

« Senast ändrad: 2026-03-22, 13:08:31 PM av joab »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2026-03-22, 15:27:25 PM »
Det är inget fel/bugg - släktskapet i text visas endast när två personer är valda.

joab

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2026-03-22, 17:18:03 PM »
Då buggen är så lätt att reproducera gör jag ett sista försök att förklara. Bifogad skärmdump 1 är efter att jag ståendes på huvudpersonen i mitt träd väljer verktyget "Släktkalkylator". Det man kan se i skärmdumpen är att endast en (1) person, Johan, är vald. I listraden i botten av skärmen kan man se att personen Johan av okänd anledning visas dubbelt. Man ser också att knappen "Visa släktskapsförhållande i text" är aktiv, trots att endast en person är vald och visas i trädet. Vid tryck på nämnda knapp händer ingenting.

Skärmdump 2 är efter att jag tryckt på plus-knappen + som visas efter de två dubletterna av Johan i nedersta raden. Jag väljer en person Berggren som jag vill se hur jag är släkt med. Släktskapet visas helt korrekt i det grafiska trädet, men som synes är knappen "Visa släktskapsförhållande i text" nu inaktiv. Personen Johan visas fortfarande dubbelt i nedersta listen, jämte personen Berggren.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2026-03-22, 18:23:04 PM »
Vad händer om du tar bort en "Johan"?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2026-03-23, 07:01:35 AM »
När du väljer släktskapskalkylatorn visas den med två valda personer men personerna är samma person eftersom Genney inte fått några instruktioner. Om du klickar på en av dessa personer kan du ändra den personen. Om du klickar på plusset lägger du till ytterlligare en person dvs då är det tre personer. Det är möjligt att det logiskt bara skulle vara en person tillagd första gången vyn visas.
« Senast ändrad: 2026-03-23, 07:46:46 AM av Administrator »

joab

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2026-03-23, 08:16:55 AM »
Bra, låter som vi är överens om att användargränssnittet har utrymme för förbättring på denna punkt. Tack.