Författare Ämne: Ersättning av dublett  (läst 2540 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Ersättning av dublett
« skrivet: 2016-11-05, 10:53:51 AM »

Dubblettkontrollen är mycket värdefull! Jag råkar ofta ut för att personen jag håller på att registrera redan finns någonstans i mitt register. Det kan då t ex röra sig om någon som jag inte följt upp bakåt eller framåt i generationerna, men som jag nu kan koppla till en gren.

Det hade då varit mycket praktiskt att i dubblettkontrollen direkt kunna avbryta och ersätta inmatade värden med en redan inlagd person i dubblettlistan. Risken för dubblering av hela släktled minimeras ju av persondata i högra delen, där man kan se den valda personens anhöriga.

Föreslår alltså, om möjligt, en extra knapp med funktion för detta, se bild!

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Ersättning av dublett
« Svar #1 skrivet: 2016-11-07, 08:06:35 AM »
Ett utmärkt förslag!

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Ersättning av dublett
« Svar #2 skrivet: 2016-11-19, 17:49:09 PM »
Kommer just från en presentation av Disgen 2016 på ett släktforskarmöte. Kan bara konstatera att inget fått mig att ångra valet av Genney! Gjorde också lite smygreklam...

En enda sak tyckte jag att Disgen hanterar bättre: Dubblettkontrollen vid registrering av ny individ. Redan när man skriver in namnet, ser man en dynamisk träfflista i nederkant av fönstret som filtreras allteftersom man skriver. Om man då får en träff på en befintlig person kan man via en knapp koppla den personen.

En vidareutveckling av mitt tidigare förslag här, alltså. Fördelen är att man sparar ännu mera onödig inmatning innan man inser att personen redan finns.

Men som första steg vore mitt tidigare förslag också en rejäl förbättring...
Hans Rosenlund