Författare Ämne: Genney, OneDrive och synkronisering  (läst 6316 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Genney, OneDrive och synkronisering
« skrivet: 2016-10-07, 14:58:52 PM »
OneDrive har ju lite märkliga inställningar för hur/när synkronisering sköts, och det går inte att tvinga fram en synkning. Men det verkar vara ett lite problematiskt samspel just med Genney:

När Genney är igång på datorn, verkar det överhuvudtaget inte ske någon synkronisering av filerna i databasen. Jag tolkar detta som att de är låsta på något sätt - troligen för att förhindra synkningsfel som tidigare diskuterats här.

Men även sedan Genney stängts ner, verkar det vara problem att synka databasen! När andra filer för länge sedan är uppdaterade, kvarstår Genney-filerna osynkade. Just nu meddelar min OneDrive att synkning pågår av 11 filer, och att 0,1 kB av 1,3 MB laddas upp, men med hastigheten 0,0 kB/s. Det står med andra ord helt stilla!

Jag upplever att synkningen aldrig fullföljs efter man stängt Genney men har datorn igång. Först vid omstart, och innan man startat Genney igen, blir det synkat.

Jag vet inte om dessa antaganden och slutsatser är riktiga, men synkningen måste nog bli snabbare - samtidigt som säkerheten bibehålls.
Hans Rosenlund

KiAnKo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
SV: Genney, OneDrive och synkronisering
« Svar #1 skrivet: 2016-10-15, 15:51:04 PM »
Problemet ligger nog hos ONEDRIVE. Programmet är mkt buggigt. Det kommer en bättre version före årsskiftet. Se till att du har senaste versionen.

Jag använder på jobbet ett skript som gör att jag kör betaversionen. Genom detta har jag fått hastigheten rejält samt även får jag färre problem.

Problemet med ONEDRIVE är att den lägger på data på den ursprungliga filen, och detta görs direkt när filen ändras. Detta kan skapa problem med GENNEY som jobbar mot filen samtidigt. Samma sak om du kör mot tex DROPBOX eller ICLOUD eller GOOGLE DRIVE.

Bättre är att jobba lokalt på datorn och göra backuper med tex ZIP eller GEDCOM till ONEDRIVE.

Ett bra program för backup som jag kört genom åren är svenska COBIAN BACKUP - www.cobian.se och med den kan du tex skapa en ZIP-fil av en mapp, lägga den i OneDrive och sedan spara tex 5 eller 10 version samt att automatiskt ta bort den äldsta versionen.

Onedrive föredrara stora filer än små - dvs tex ZIP eller GEDCOM.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-10-15, 17:18:23 PM »
Kan man inte tänka sig att man jobbar lokalt på datorn (men att med synkning aktiverat, hela tiden vid varje tillfälle hämtar hem db från t.ex iCloud till sin dator) och sedan via en knapp synkar till t.ex iCloud efter att man jobbat färdigt på aktuell dator (iCloud låst för ändringar så länge någon annan enhet jobbar med db)?

KiAnKo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-02-20, 11:04:42 AM »
Till Hans: OneDrive synkar inte öppna filer!

Nu efter nyår kom en ny version av ONEDRIVE. Dock måste du stänga av den gamla synkning och sedan starta den på nytt (gäller iaf ONEDRIVE FÖR FÖRETAG (FOR BUSINESS) versionen. Numera är ikonen för den ljusare blå.

Privatversionen (den som ingår i WINDOWS 10 som standard) har ett vitt moln nere vid klockan...

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-02-20, 12:22:25 PM »
KiAnKo: Tack, jag har nya OneDrive (privat) och den verkar ju lite stabilare.

Genney skapar ju en .lck-fil som låser för ofrivillig fleranvändning av databasen. Så länge den är öppen, synkar OneDrive inte denna. Ett problem (som ska vara åtgärdat i nästa ver?) är att den raderas bara när du stänger hela Genney, inte bara registret. Jag har också sett, att vissa databasfiler synkas i OneDrive medan man har registret öppet och låst. Det lär förmodligen bero på att dessa för tillfället inte är öppna/aktiva i programmet? Möjligen kan här finnas risk för synkfel om de skulle råka påkallas av Genney när de synkas mot OneDrive?

Det är ju utlovat en hel del nytänk kring molnlösningarna i nästa version – vi ser fram emot detta med spänning ... snart ...?
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-02-20, 14:11:44 PM »
Tillägg till tidigare inlägg:

Det verkar bara vara filerna log.ctrl och loggmirror.ctrl som uppdateras när databasen är öppen. Alla .dat-filer ser ut att undvika inblandning av OneDrive tills programmet stängs.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-02-20, 14:46:47 PM »
Nu finns en beta-version av en uppdatering på nedladdningssidan. Utskick kommer.

Ändring kring molntjänsterna undersöks då tillsammans med andra lösningar kring synkningar och kommer i version 2 som är under utveckling.

KiAnKo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-02-28, 07:35:50 AM »
För OFFICE 365 användare: För att få den senaste versionen av ONEDRIVE FOR BUSINESS (för företag) krävs först att man har OFFICE 365 (2016) som är uppdaterat.

Det är INTE den senaste versionen som är installerad på datorn, utan för att få den måste man logga in på PORTALEN (http://portal.office.com och välj ONEDRIVE. Där klickar man på SYNKRONISERA. Då startats nedladdning av den senaste ONEDRIVE. Det nya molnet nere vid klockan har en lite lite ljusare nyans av blå, jämfört med den gamla mörkblå ikonen.

(Glöm inet att avbryta den gamla synkroniseringen INNAN du påbörjar den nya synkningen).

Har du nya versionen ligger filen i C:\Users\<användarnamn\<tenent>\OneDrive - <tenenet>\ och inte i  C:\Users\<användarnamn\OneDrive - <tenenet>\ dvs mappen ligger inte direkt i din profil längre.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-02-28, 17:31:02 PM »
Citera
För att få den senaste versionen av ONEDRIVE FOR BUSINESS (för företag) krävs först att man har OFFICE 365 (2016) som är uppdaterat.

Det krävs väl att man också har Office 365 FOR BUSINESS för att man ska kunna få OneDrive FOR BUSINESS? Den länk du anger går till inloggning för "arbets- och skolkonto", och där funkar inte min personliga inloggning för 365.
Hans Rosenlund