Författare Ämne: Gedcom-import får inte plats med all information  (läst 3597 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Gedcom-import får inte plats med all information
« skrivet: 2015-09-17, 09:26:58 AM »
Vid import på dator med Windows 10 så det för lite plats längst ned i fönstret (när importen är klar).
Se bilden.

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Gedcom-import får inte plats med all information
« Svar #1 skrivet: 2015-09-19, 13:59:42 PM »
Bengt, du verkar ha inställning för större textstorlek i progammet. Jag råkar inte ut för detta i Win10.

För övrigt tycker jag att valen av textstorlekar är lite ojämnt fördelade; Liten är väldigt minimal och steget till Normal är sedan rätt stort, därefter kommer Medel och Stor, som båda är just stora! En nivå mellan Liten och Normal efterlyser jag alltså, eller en nivå Mini (med dagens Liten-inställning) och Liten kan då dras upp något i storlek.

Storleksvalet påverkar inte ikonerna, vilket kunde tänkas - liksom att man väljer bort ikontexter helt för att skapa mera arbetsyta.
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Gedcom-import får inte plats med all information
« Svar #2 skrivet: 2015-09-21, 09:16:36 AM »
Jag upptäckte att datorn med Windows 10 hade ökat textstorleken till 150% (=50% ökning).

Genney tar inte hänsyn till att texten har förstorats av Windows (går den inställningen att upptäcka med hjälp programkod i applikationer?).

Samma inställning kan man även göra i äldre versioner av Windows, men det har blivit populärt att ha ökad textstorlek som standard när laptoppar/surfplattor har hög skärmupplösning.

Har man god syn (eller om man kopplar laptoppen till en stor skärm) kan man minska procenten till 125% eller 100%

En person som testade detta tyckte att 100% var för lite och 125% för stort.
Jag kunde då visa att man kan manuellt skriva in valfritt procentvärde, exempelvis 116%.

[bifogad fil raderad av administratör]