Författare Ämne: Dubletter av källor  (läst 3817 gånger)

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
Dubletter av källor
« skrivet: 2019-02-05, 12:12:55 PM »
Hej!
Jag är glad att det äntligen finns ett svenskt släktforskningsprogram som fungerar i mac-miljö och jag börjarbli mer och mer van att använda det!
Mitt problem är att det dyker upp dubletter i källregstert. Har det något med hur jag matar in uppgifter på personerna?

Lars

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Dubletter av källor
« Svar #1 skrivet: 2019-02-05, 12:20:35 PM »
Om du med dubbletter menar likadana källhänvisningar så skapas det en ny om du inte aktivt går i fönstret källor och hänvisningar och väljer en redan existerande källhänvisning.

Du kan alltid slå ihop identiska källor och hänvisningar efteråt.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-02-05, 12:31:18 PM »
Jag har råkat ut för att jag fått dubbletter på källan (inte källhänvisningen).

Det har av okänd anledning kommit dubblerade källor i förteckningen. På vissa av de dubblerade källorna finns det
1. källhänvisningar med användare
2. på en del finns det källhänvisningar utan användare

För nummer 1 kan jag manuellt flytta användarnas händelser till rätt källa.

Men på de källhänvisningar (2) som saknar användare undrar jag hur de tillkommit

Om jag försökt lägga in en källa på en händelse så borde de ju hamna under den redan befintliga källan, om jag stavar källnamnet rätt.
Om jag stavar namnet fel så borde de bli en källa med de felstavade namnet.

Om jag minns rätt så slås källor med samma namn ihop automatiskt men det gör inte dessa.

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
SV: Dubbletter av källor
« Svar #3 skrivet: 2019-02-05, 13:14:15 PM »
Tack för era svar!
@Administrator: jag har för vana att alltid gå in i förteckningen. Det är för många hänvisningar per källa tycker jag för att jag avvikit i rutinen.
Jag har gjort enligt LiD:s förslag 1. När en källa är tom på hänvisningar kan jag ta bort den, men att slå ihop källor har hag inte lyckats med.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-02-05, 16:09:04 PM »
Läs gärna artikeln om källor här https://genny.se/content.php?rid=139.

Att man har dubbla källor är svårt att kommentera generellt, kan kanske bero på att man fått in ett mellanslag eller liknade som särskiljer dom från varandra.

Att man har flera identiska källhänvisningar ser jag inte som ett problem mer än kanske estetiskt. Fördelen är att det erbjuder möjlighet att ändra individuellt om man senare skulle behöva. För att slå ihop källhänvisningar behöver man aktivt kryssa för valet att använda utökade källhänvisningsalternativ under inställningar > allmänt. Källor ska alltid gå att slå ihop under Källor och hänvisningar.

Man ska också ha i åtanke att gedcom inte stöder koppling till samma källhänvisning, dvs. det blir alltid unika källhänvisningar vid export oavsett om dom är identiska. Däremot stöds koppling mot en och samma källa.

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #5 skrivet: 2019-02-05, 16:58:00 PM »
Problemet är nog att jag importerat från annat program. Inställningsändringarna har jag gjort.
//Lars

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-02-06, 07:52:50 AM »
Att man har dubbla källor är svårt att kommentera generellt, kan kanske bero på att man fått in ett mellanslag eller liknade som särskiljer dom från varandra.

Nej...