Författare Ämne: Ändrade koordinater sparas inte  (läst 2308 gånger)

soren@alverfeldt.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Ändrade koordinater sparas inte
« skrivet: 2020-10-05, 17:44:23 PM »
Jag har ändrat ett antal koordinater för nyregistrerade platser. Har gjort enligt anvisningarna för att "flytta kartnålen" och sedan använt klistra in de nya koordinaterna för aktuell plats. När jag kollar med hjälp av "Platssök" så verkar allt okej men när jag avslutar programmet och sedan öppnar mitt släktträd igen har de nya koordinaterna inte sparats! Jag har testat flera gånger men med samma resultat. Har tagit säkerhetskopior av mitt ändrade platsregister (oplc.gcc) som har lagt sig i mappen "Backup" med dagens datum som underkatalog. Har även "Exporterat" mitt platsregister som en XML-fil. Däremot har jag ännu inte återställt eller imposterat någon av dessa filer eftersom jag inte vet om det blir en massa dubbletter eller andra problem (?) Jag har istället skapat ett nytt tomt släktträd och gjort en gecom-import från en säkerhetskopia av mitt släktträd med de ändrade platskoordinaterna - säkerhetskopian gjordes innan programmet/släktträdet stängdes - men inte heller nu visas de ändrade koordinaterna (några men inte alla).
Vad beror detta på och vad gör jag åt de?
Är detta ett programfel eller hanteringsfel?
Mycket viktigt för mig att det blir rätt!!!

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
SV: Ändrade koordinater sparas inte
« Svar #1 skrivet: 2020-10-05, 21:32:58 PM »
Jag är inte helt säker vad du menar när du skriver "flytta kartnålen". När jag vill ändra koordinater så väljer jag platsen i platsrtegistret, sedan redigera platsen. När kartan kommit upp och man ser kartnålen så shift-klickar jag på den "nya platsen" som jag vill ändra till. Stänger kartan med krysset och väljer alternativet "klistra in" och då ser jag att koordinaterna för den nya platsen  kommer in. Sedan sparar jag.

För mig ligger alltid de nya koordinaterna kvar. Gör du på något annat sätt?

Ibland tar jag upp den mer detaljerade kartan från lantmäteriet och läser av North och East koordinaterna för den plats jag vill mata in. Kopierar koordinaterna och klistrar in dem på North resp East i genneys koordinat-rutor. Det funkar också bra.
« Senast ändrad: 2020-10-05, 21:38:39 PM av emwktj »

soren@alverfeldt.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-10-05, 21:56:32 PM »
Tack försvaret. Det är faktiskt precis så här jag gör men i mitt fall sparas alltså inte ändringarna när avslutar. En oteri g är att när jag avslutar får jag inte den vanliga frågan om att säkerhetskopiera. Programmet upplever nog inte att det har  skett några ändringar i databasen (?)

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-10-06, 06:49:31 AM »
Knepigt, jag antar att du kör senaste versionen 2.1. operativsystem? Om ingen här på forumet känner igen problemet så kan du ju skicka mail till supporten (mail at genney punkt se).

soren@alverfeldt.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-10-06, 10:07:53 AM »
Nu har jag installerat om programmet (samma version) och det ser ut som att det fungerar.
Jag har meddelat supportern.
Tack för engagemanget!

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-10-06, 11:52:15 AM »
Superbra  :)!