Författare Ämne: Platstolken och fel församlingsnamn  (läst 3936 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Platstolken och fel församlingsnamn
« skrivet: 2016-09-14, 10:21:43 AM »
Nånting jag upptäckt med Platstolken, kanske inte något som händer ofta eftersom det krävs vissa förutsättningar för att det ska hända.

Om jag har en plats, t.ex. Gävle (X) (jag avser Församling-Län) och kör en Automatchning i Platstolken så kommer Gävle att tolkas som en kommun och de personer som jag har på den platsen kommer att hamna under kommunen och inte i en församling. Gävle (X) -> Gävle, Gävleborgs län, Sverige
Varför? Jo eftersom bara namnet Gävle inte finns som församling.

Om vi tar Eksjö (F) så tolkas den som en församling eftersom det finns både en kommun och en församling som heter Eksjö.
(Eksjö (F) -> Eksjö, Eksjö, Jönköpings län, Sverige)
Så här hamnar personerna rätt i församlingen i Platsträdet.

Nu ska jag bara hitta ett sätt att få in personerna i Gävle kommun (och andra kommuner där jag missat att ange rätt församlingsnamn) till rätt församling.

Mycket bra att man kan öppna personen direkt från platsträdets Användare

« Senast ändrad: 2016-09-15, 09:39:23 AM av LiD »

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Platstolken och fel församlingsnamn
« Svar #1 skrivet: 2016-09-14, 17:10:27 PM »
Jag har föreslagit i ett mail att kommunerna behöver ha en "standard"-församling som dessa personer kopplas till.

Vilken församling ska då användas i våra storstäder Malmö, Göteborg, Stockholm?

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-09-15, 16:41:48 PM »
Det är ju inte alltid lätt att veta eller ta reda på vilken församling det gäller om man får uppgiften
att han är född i t.ex. Malmö.

Malmö har 11 församlingar i Platsregistret. Sen finns det några andra som i princip ligger i Malmö .
Göteborg har 17 församlingar plus några till som i princip ligger i Göteborg.
Stockholm har massor med församlingar.
Vilken som ska vara default och få dom "osäkra" personerna vete tusan.

Jag tror jag i detta fall skulle lägga in Malmö, Göteborg eller Stockholm som stad i Händelsen och
skippa att ha den i Platsregistret tills jag vet vilken församling det är.
Jag har ju själv inte så mycket forskning i storstäderna.

Men då får jag förmodligen problem om jag kör Platstolken igen.

Kanske Platstolken helt ska skippa att lägga in personer i kommunen som den inte kan hitta en församling som stämmer?
Sen får man hantera dessa manuellt en och en om man vill få in dom i rätt församling i trädet.

Det som stör mig med hur det fungerar nu är att efter att jag kört Platstolken och det blir "fel" för vissa personer
så ändras platsen från t.ex. Gävle (X) till (X) i händelserna. Ser lite trist ut. Det kan jag visserligen ändra i Inställningar så jag
ser platsen jag lagt in och inte bara (X). Men då kommer kommun att visas på alla händelserna.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-09-15, 17:05:55 PM »
Spontant tycker jag att det låter naturligt att isf skippa koppling till kommuner, möjligen med ett val.

I de lägen man skrivit in t.ex. Gävle (x) har sas oklarheten redan uppstått.

Man skulle också kunna tänka sig att man skulle kunna exkludera platser innan matchning.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2016-09-15, 22:49:11 PM »
I mina fall har jag lagt in t ex Stockholm och Malmö som Stad i mitt platsregister, eftersom jag ofta varit slarvig med att ange exakt församling inom städerna. Jag har inte heller många händelser i städer med flera församlingar, så det verkar inte vara en oöverstiglig uppgift att fixa detta innan man kör konverteringen. Sedan blir det förstås ett digert efterarbete om man vill förfina platshänvisningarna...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-09-16, 08:29:46 AM »
Det som stör mig med hur det fungerar nu är att efter att jag kört Platstolken och det blir "fel" för vissa personer
så ändras platsen från t.ex. Gävle (X) till (X) i händelserna. Ser lite trist ut. Det kan jag visserligen ändra i Inställningar så jag ser platsen jag lagt in och inte bara (X). Men då kommer kommun att visas på alla händelserna.

Håller med och det kommer justeras så att platsnamnet, det första namnet i hierarkin, alltid syns oavsett vilket format man har på namnet.