Författare Ämne: DIS MITT har testat släktkalkylatorn i Genney  (läst 5711 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
DIS MITT har testat släktkalkylatorn i Genney
« skrivet: 2016-10-18, 08:35:53 AM »
Föreningen DIS MITT skrev om Genneys släktkalkylator i sin tidning 2016-1, sidan 7 & 8:

http://dis-mitt.se/wp-content/uploads/dismittnytt/DIS-Mitt_Nytt_Nr_1_2016.pdf

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: DIS MITT har testat släktkalkylatorn i Genney
« Svar #1 skrivet: 2016-10-18, 17:11:36 PM »
Det är ju något alldeles extra när DISGEN-entusiasterna blir imponerade!  :)

Även jag är mycket imponerad över strukturen, men håller med om att det kan vara svårt att följa klamrarna när det är mera komplicerade relationer. Lösning: Klicka på ovanliggande personruta, så blir relevanta linjer till ättlingarna feta!
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: DIS MITT har testat släktkalkylatorn i Genney
« Svar #2 skrivet: 2016-10-18, 17:34:14 PM »
Det känns lite onödigt att ha Släktkalkylatorn (SK) som speciellt Verktyg som man måste kalla fram. När man klickat på den under Verktygs-fliken lägger sig SK som extra flik över huvudfönstret. Den jobbar sedan dynamiskt när man växlar person i de andra vyerna, och man kan alltid gå till SK-fliken och se aktuellt släktskap direkt. Den känns alltså lika naturlig som de andra vyerna man har som standard!

I SK är det Person 1 som skiftar med den valda Huvudpersonen, medan Person 2 är statisk. När man startar SK är båda personer samma = Huvudpersonen, och det finns listor och Sök-knappar på båda. Jag skulle önska, att Person 2 som default = Probanden/Startpersonen, och att det finns en snabbknapp till denne vid listan, åtminstone för Person 2. Det är ju vanligast att man söker släktskapet till Probanden (sig själv, oftast). Om SK startade med programmet skulle default ju automatiskt bli Startpersonen (om inställningarna är sådana).
Hans Rosenlund