Författare Ämne: Halmstads-problem  (läst 2363 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Halmstads-problem
« skrivet: 2019-02-04, 07:58:54 AM »
En person är född 1950 i Halmstad (N)

1962 splittras Halmstads församling i Martin Luther och Sankt Nikolai

Halmstad anges som det gamla namnet på Sankt Nikolai i Genneys platsregister.

Adressen som personen är född och boende på 1950 hamnar i Martin Luthers församling 1962.

Ska man då ange att församlingen är Sankt Nikolai (nya namnet på den församling som hen föddes/bodde i) eller ska man ange Martin Luther som är mer geografiskt korrekt?

Om skulle leta upp personen i böckerna så skulle man få leta i Sankt Nikolais böcker och då borde man ange att boende och födelse är i Sankt Nikolai, eller hur?

Det bästa skulle naturligtvis vara att Genney även accepterade gamla församlingsnamn.

Det som gör det mer komplicerat är att församlingar bytt län, gränser mellan församlingar ändrats, församlingar slagits ihop, etc

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Halmstads-problem
« Svar #1 skrivet: 2019-02-04, 10:07:43 AM »
I sådana fall har jag skapat en ny plats; i detta exempel skulle det bli staden Halmstad. I noteringarna lägger jag in information om förändringar. Jag använder också denna plats för händelser där jag inte vet eller är säker på delförsamling, eller där händelsen omfattar flera av dessa. T ex när det gäller mina otaliga bostadsadresser i staden Lund under studietid och senare, och där jag inte registrerar alla dessa perioder separat.
Hans Rosenlund