Författare Ämne: Personsök med EN bokstav  (läst 3316 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Personsök med EN bokstav
« skrivet: 2019-01-14, 07:49:59 AM »
Ibland hinner man inte trycka på andra bokstaven i Personsök och då utför Genney sökning med bara en bokstav vilket tar lång tid (och Genney är "låst").

Jag testade att bara skriva bokstaven A.

Det visades inget timglas under sökningen som tog två och halv minut, och det hittades fler personer än det finns personer i registret (Genney söker numera även i Alternativ namn).

Jag föreslår att Genney väntar längre innan sökning påbörjas om man skrivit in 1-3 bokstäver.

Alternativ är att Genney kräver att man trycker på Enter innan sökning påbörjas.

Det blir ett liknande problem (fördröjning) när man skrivit exempelvis ANNA och sedan inte hinner skriva nästa namn eller efternamnet, men det tar bara 2-3 sekunder att hitta alla ANNA.

Söker man efter ANDERS tar sökning hela 28 sekunder även om det bara hittas 39 procent fler personer än när man söker efter ANNA (6119 vs 4404 personer).

Det beror troligen på att ANDERS finns i efternamn, men det finns inte ANNA.

Sökningen utförs med inställningen "Namndel" uppe till höger.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Personsök med EN bokstav
« Svar #1 skrivet: 2019-01-14, 11:27:39 AM »
Jag upplever inget 'lagg' i sökningarna. Om jag trycker 'a' får jag ca 14.000 träffar som dyker upp direkt – möjligen med någon sekunds fördröjning.
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-14, 12:37:30 PM »
Troligen beror långsamheten på att jag har många personer med alternativt namn och att Genneys sökning i dessa är långsam

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-14, 12:54:21 PM »
Så skulle det kunna vara. Jag har ganska få alternativa namn, har först på senare tid börjat utnyttja denna funktion.
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-01-15, 08:01:35 AM »
Något problem med alternativa namn är det. Här är ett annat problem:

Jag har två nyimporterade (idag) register med över 10 tusen alternativa namn i båda (i Genney ver 2.1b18).

Jag väljer Sök, väljer fliken Förekomst, väljer Finns, markerar Alternativt namn (under Faktauppgift) och klickar på sök.

Result med registrer 1: 2-3 sekunder för att få fram över 10 tusen personer i listan sökresultat

Result med registrer 1: Flera minuter för att få fram över 10 tusen personer i listan sökresultat

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-01-15, 09:28:02 AM »
Ja, något är galet med sökningen. Om jag följer din procedur, Bengt, och kryssar Alternativt namn, så får jag 42 träffar.

Om jag däremot bara kryssar i var och en av underavdelningar till Alternativt namn;
  • Titel: 0
  • Förnamn: 15
  • Smeknamn: 2
  • Efternamn: 29
  • Namntillägg: 1
  • Noteringar: 8
Summan av de enskilda är 55, dvs några har mer än ett alt.namn.

Om jag istället söker personer som saknar alt.namn, så får jag 18,503 av mina totalt 18,545 personer i registret. Det stämmer perfekt, då skillnaden är de 42 ovan.

Om jag även här bara kryssar i var och en av underavdelningar till Alternativt namn;
  • Titel: 0
  • Förnamn: 17
  • Smeknamn: 2
  • Efternamn: 32
  • Namntillägg: 2
  • Noteringar: 9
Om jag kryssar alla utom Titel (som ju är 0), blir resultatet 46.

Detta verkar inte helt OK...
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-01-16, 08:06:14 AM »
Jag lyckades få fram en gedcom-fil med påhittade namn och många personer med fler än ett alternativt namn.

Många alternativa namn påverkar även gedcom-import. Den tar längre tid!

Jag har skickat gedcom-filen till admin.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-01-16, 09:17:03 AM »
Det finns en flaskhals i sökfrågan som gör att det tar lång tid om man har många alternativa namn. Det är åtgärdat i nästa uppdatering.