Författare Ämne: Färgblindhet - IGEN  (läst 261 gånger)

Farfar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Färgblindhet - IGEN
« skrivet: 2019-02-01, 08:25:52 AM »
Den vanligaste formen av färgblindhet är någon form av röd-grönblindhet (protanopi och deuteranopi). Detta innebär att den färgblinde endast med svårighet, eller inte alls, kan se skillnaden mellan rött och grönt. Detta förekommer hos 7–8 % av alla män och 1 % av alla kvinnor och ärvs könsbundet recessivt.

I bilder och grafik där information färgkodas (så som exempelvis i kartor och diagram) kan det vara av stor vikt att välja färgkombinationer som inte kommer att förväxlas av personer med defekt färgseende. För att simulera hur en sådan bild eller grafik uppfattas av personer med defekt färgseende finns en rad programvaror att tillgå, så som Color Oracle[43] eller Adobe Photoshop[44]. Dock bör designen också utvärderas av en person med defekt färgseende eftersom simuleringarna kan vara missvisande i vissa avseenden[45].

Den japanska organisationen Color Universal Design Organization (CUDO), som arbetar för att färgkodad information ska förmedlas på ett så riktigt sätt som möjligt till så många personer som möjligt, har utvecklat riktlinjer som kan underlätta i designarbetet, bland annat[46]:

Använd en färgskala (färgschema) som lätt kan särskiljas av personer med alla typer av färgseende, och ha i åtanke de aktuella belysningsförhållandena och miljön där färgskalan ska användas.
    Använd inte endast olika färger utan också olika former, placeringar, linjetyper och mönster för att förvissa dig om att informationen förmedlas till alla användare, även de som inte kan särskilja skillnader i färg.

Viénot et. al. presenterar en metod som gör det möjligt att simulera hur en färgbild uppfattas med ett dikromatiskt färgseende [47]. PROSAPIO har en artikel som beskriver hur metoden kan realiseras i Matlab [48].
Ovanstående text taget från Wikipedia.

Håller på att lära mig om platser, kartor, platstolk m.m i Genney.
I platstolken lär det finnas röda och gröna flaggor med olika betydelse. Jag ser absolut inte någon skillnad och har därmed svårt att använda den funktionen.
Det finns c:a 800.000 män i sverige med defekt färgseende. Nästan en miljon.
Det hade inte varit någon konst för programmakare och diagrammakare med flera att ta hänsyn till detta.
Jag tror bara att kunskap om problemet saknas.
Därav mitt tidigare inlägg om önskemål att kunna välja färg själv t.ex.
Hoppas att detta inte uppfattas som gnäll utan som ett seriöst inlägg i en viktig fråga.
Övriga frågor om platstolken återkommer  jag till i ett annat inlägg.

Farfar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Färgblindhet - IGEN
« Svar #1 skrivet: 2019-02-01, 08:31:42 AM »
Det var inte min mening att bortse från det faktum att 100.000 kvinnor är färgblinda.
Jag hade för mig att kvinnor inte kunde vara färgblinda.
T.o.m. jag som är färgblind saknar kunskap i ämnet.
(Det heter egentligen defekt färgseende.)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1624
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-02-01, 08:45:45 AM »
Gör gärna en lista över de situationer i Genney där det är svårt att se skillnad och skicka den listan med funktionen synpunkter som en felrapport.

Farfar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-02-01, 22:53:30 PM »
Återkommer med det.