Författare Ämne: Adopterade barn.  (läst 4105 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Adopterade barn.
« skrivet: 2019-02-06, 19:13:40 PM »
Hur ska man hantera adopterade barn?
Jag har en ana som är gift. Paret har inga egna barn men adopterar en flicka som är född utom äktenskapet.
Flickans mor och far är båda kända. De är ogifta vid flickans födsel och gifter sig senare på olika håll.
Ingen av flickans föräldrar är släkt med någon av paret (så långt jag har kommit bakåt i tiden) så hon är biologiskt inte släkt med mig.

Vad är brukligt i ett fall som detta? Ska flickan tas med i trädet samt hennes make och barn? Ska de biologiska föräldrarna också tas med? Eller skriver man bara en notering om att paret adopterar en fllicka?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Adopterade barn.
« Svar #1 skrivet: 2019-02-07, 00:06:02 AM »
En smaksak! Du kan lägga in flera föräldrapar till en person, och definiera dem som biologiska, foster, adoptiv... osv. Även samkönade äktenskap och föräldrarelationer är möjliga, och i många rapporter kan man välja att ta med eller utesluta icke-biologiska samband.

I vilken mån man vill ta med dessa beror ju på vilken inställning eller ambition man har med sitt släktforskande; om man bara vill redovisa rent biologiska samband, eller om man också vill skildra sociala relationer. Själv tycker jag att sådana kan vara väl så intressanta, men det kan också vara rätt känslig information som man bör handskas varligt med.

Det finns säkert andra sätt att se på saken.
Hans Rosenlund

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Adopterade barn.
« Svar #2 skrivet: 2019-02-07, 15:31:32 PM »
I vilken mån man vill ta med dessa beror ju på vilken inställning eller ambition man har med sitt släktforskande; om man bara vill redovisa rent biologiska samband, eller om man också vill skildra sociala relationer. Själv tycker jag att sådana kan vara väl så intressanta, men det kan också vara rätt känslig information som man bör handskas varligt med.

Det finns säkert andra sätt att se på saken.
Bra åsikt.
Tar nog med barnet och hennes familj men anger dom som privat så jag kan utesluta dom från export av trädet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten