Författare Ämne: En jättedum fråga ang plats  (läst 9695 gånger)

Bosse

• Full Member
  • Antal inlägg: 222
  • Med Vänliga släktforskarhälsningar
    • Visa profil
En jättedum fråga ang plats
« skrivet: 2019-02-08, 13:15:10 PM »
Har skapat ett fylke samt en ort i detta fylke i Norge.
Men när jag skriver ut denna person så kommer endast namn, fylke, inget landsnamn.
Varför? Vilket av många fel har jag gjort?

Med vänlig hälsning, Bosse
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1
MacBook Pro (13 tum, 2019).  250 GB HD

Bosse

• Full Member
    • Visa profil
SV: En jättedum fråga ang plats
« Svar #1 skrivet: 2019-02-08, 13:29:43 PM »
Så här ser det ut
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-02-08, 13:39:44 PM »
Det är för att land inte finns med i platsformatet.

Bosse

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-02-08, 23:08:04 PM »
Ett land är väl en jättestor plats??
Kan ju vara trevligt med att ha andra länder som presenteras , Sverige kan ju vara default och inte visas.
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-02-10, 17:35:44 PM »
Kanske för elementärt...men för oss Mac'are så finns preferences genom att klicka på Genney 2 längst upp till vänster. Sedan är det bara att experimentera med hur man vill utseende, namn etc skall vara.

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-02-11, 08:22:05 AM »
Det tog ett tag för mig att räkna ut hur man gör.
Du går till Hantera i huvudmenyn och väljer där platsregister.
Där har du från början bara svenska platser.
Om du högerklickar på jordgloben med ----- bredvid så får du möjlighet att välja importera land. Där finns då färdigt att välja Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge eller Åland, alla med fördefinierade platser.
Vill du ha ett annat land så väljer du ny istället. Där får du sedan själv bygga upp din hierarki av platser med t.ex. delstat, stad, region, osv.
Det är viktigt att ha en bra struktur med de nivåer i platsregistret som man bestämt sig för från början.
Jag är nybörjare på Genney så jag kanske inte gör på bästa eller rätt sätt. Någon kan kanske verifiera det här. Jag har dock släktforskat i 10+ år.

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-02-11, 08:26:16 AM »
Ser nu att det kanske inte var svar på frågan. Har du lagt till Norge i platsregistret så se svar från Administrator i stället.

Bosse

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-02-11, 13:15:36 PM »
Tackar ödmjukast Farfar.
Nu fick jag fina flaggor på länderna också.
Tack.
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1

Björn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 2019-02-11, 17:16:05 PM »
Som ett litet tips som säkert redan nämnts förut: Men iaf, om man har ett land som inte "syns" i Genney kan det bero på att man inte skrivit dit landskoden*) (SE för Sverige, NO för Norge, US för USA, CA för Kanada osv), i vart fall löste landskod problemen i mitt fall.
Man måste således inte importera något för att det ska fungera. Dessutom blir det som sagt en trevlig flagga i platsregistret som bonus

Jag följer ISO 2 som jag *tror* Genney nyttjar (man får kontrollera från fall till fall att det blir rätt flagga), se tex: https://country-code.cl/
Funkar för typ alla länder i hela världen :)

*) vid närmare koll är det nog inte detta som är problemet (iaf inte alltid), ibland syns inte land, andra gånger gör det det, oavsett landskod.. det är tex lite knivigt beroende på vad man väljer för typ av plats i sin struktur för en händelse. Däremot för flaggor i platsregistret stämmer det i övrigt vad jag beskrev
« Senast ändrad: 2019-02-11, 17:32:15 PM av Björn »

Björn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 2019-02-11, 18:46:02 PM »
Kanske för elementärt...men för oss Mac'are så finns preferences genom att klicka på Genney 2 längst upp till vänster. Sedan är det bara att experimentera med hur man vill utseende, namn etc skall vara.

Detta fungerar nog lika på PC, däremot är det lite si och så med hur bra det fungerar att visa tex just land tydligen (utöver att det kan ställa till en HEL del huvudbry om man väljer landskap istället för län tex och om man lagt in platser med den andra inställning... om detta beror på egna skapade församlingar (eller typ av plats vad gäller andra länder!), eller som i mitt fall att några Genney-orginal-församlingar tex ibland råkats flyttas (vilket egentligen inte ska gå) till annan plats pga en elak bugg vet jag ej, men platsregistret ÄR en aning kinkigt ibland -Importerar aldrig mera från annat register tex!)

Nu blev det nog lite OT, men platsregistret har varit ett (ibland nästan oöverstigligt) bekymmer åtminstone fram till senaste Genney-versionen (flytta buggen finns där än, akta er för den, allt annat än tryck på nej flyttar församlingen, varpå man inte kan flytta tillbaka den, och måste skapa en egen samt flytta över alla platser.. nej usch!! tack och lov att det numera fungerar återställa en säkerhetskopia, men så har det inte alltid varit i mitt fall, därav lever mitt register ett eget liv ibland! (nästan allt åtgärdat nu, men inte till 100%))

Ursäkta att det blev lite OT... men platsregistret är den svaga punkten i Genney (eller har varit?)

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-02-11, 19:03:11 PM »
flytta buggen finns där än, akta er för den, allt annat än tryck på nej flyttar församlingen

När jag flyttar en församling får jag frågan om jag verkligen vill flytta den och kan svara JA eller NEJ. Klick på JA flyttar den och klick på NEJ flyttar den inte.

Vad är problemet med det menar du?

Björn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 2019-02-11, 19:34:04 PM »
flytta buggen finns där än, akta er för den, allt annat än tryck på nej flyttar församlingen

När jag flyttar en församling får jag frågan om jag verkligen vill flytta den och kan svara JA eller NEJ. Klick på JA flyttar den och klick på NEJ flyttar den inte.

Vad är problemet med det menar du?

jag kan *inte* flytta en församling, inte avsiktligt iaf, bara oavsiktligt.. dvs försöker jag flytta den går det inte, finns inget sådant val (överkryssad muspekare), däremot kommer frågan upp ibland om man klickar på en församling.. exakt hur detta går till är svårt beskriva men det händer endast av misstag.. svarar man då annat än klart nej (eller stänger dialogrutan) så flyttas den, och det är lika omöjligt flytta tillbaka den, återställa det alltså
gäller enbart Genney-skapade församlingar, egenskapade kan man radera och flytta efter behag

detta händer lite då och då, är svårt provocera fram, men har förekommit sedan Genney 1 (eller så länge jag har varit med dvs och förekommer ännu i senaste versionen), admin har aldrig lyckats upprepa felet och det var nog ett par år sen han och jag diskuterade denna sak. Jag kör windows-versioner för övrigt
« Senast ändrad: 2019-02-11, 19:44:11 PM av Björn »

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2019-02-11, 20:21:38 PM »
jag kan *inte* flytta en församling, inte avsiktligt iaf, bara oavsiktligt.. dvs försöker jag flytta den går det inte, finns inget sådant val (överkryssad muspekare), däremot kommer frågan upp ibland om man klickar på en församling.. exakt hur detta går till är svårt beskriva men det händer endast av misstag.. svarar man då annat än klart nej (eller stänger dialogrutan) så flyttas den, och det är lika omöjligt flytta tillbaka den, återställa det alltså
gäller enbart Genney-skapade församlingar, egenskapade kan man radera och flytta efter behag

detta händer lite då och då, är svårt provocera fram, men har förekommit sedan Genney 1 (eller så länge jag har varit med dvs och förekommer ännu i senaste versionen), admin har aldrig lyckats upprepa felet och det var nog ett par år sen han och jag diskuterade denna sak. Jag kör windows-versioner för övrigt

Ok, nu förstår jag vad du menar. Och jag lyckas återskapa felet. Jag skickar in en felrapport!

Björn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 2019-02-11, 20:32:20 PM »
Ok, nu förstår jag vad du menar. Och jag lyckas återskapa felet. Jag skickar in en felrapport!

det gick fort, och tack! för mig är det något som händer kanske nån gång i månaden, men aldrig när jag försökt medvetet :D

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2019-02-11, 20:37:47 PM »
det gick fort, och tack! för mig är det något som händer kanske nån gång i månaden, men aldrig när jag försökt medvetet :D

Det händer om du råkar klicka flera gånger på en församling samtidigt som du rör muspekaren lite grand (men inte så mycket att pekaren hamnar utanför församlingen). Då försöker den flytta in sig under sig själv eller något liknande. Admin har fått en detaljerad beskrivning nu, så vi får hoppas att han lyckas återskapa samt åtgärda!