Författare Ämne: Säkerhetskopiering  (läst 596 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Säkerhetskopiering
« skrivet: 2019-02-22, 12:38:19 PM »
Min fläkt i datorn börjar föra alltmer oväsen och jag misstänker att jag har ett datorhaveri på ingång. Jag har nu gjort en systembackup av Genney, plus att jag gör registerbackup (inkl gedcom) efter varje ”arbetspass”. Alla backuper är sparade i Dropbox. Räcker det som hängslen och livrem, eller är det något annat som jag behöver tänka på att spara undan?

Vad händer om man återställer från en registerbackup och den innehåller platser som inte finns i platsregistret?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1792
    • Visa profil
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #1 skrivet: 2019-02-22, 13:38:48 PM »
Vill du ha hängslen OCH livrem kan du också spara alla register plus en backup av platsregistret på en extern enhet.

Platserna i registret ska läggas till men har du backup med platsregister ska det inte vara problem.

Har du provat rengöra fläkten från damm.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-02-22, 14:21:31 PM »
Tack, då kör jag nog systembackup när jag har lagt till nya platser. Det gick väldigt fort och smidigt när jag testade.

Hårdvaran har aldrig riktigt varit min grej. Hur rengör man fläkten från damm?

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-02-22, 14:47:34 PM »
Hårdvaran har aldrig riktigt varit min grej. Hur rengör man fläkten från damm?

Dammsugare  :)

Men om det är en fläkt så kan du inte be någon i din närhet med lite teknikvana att byta den? Sedan beror det lite på vilken fläkt det är. Låter det mer när du slår på datorn eller hela tiden?

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-02-22, 16:01:10 PM »
”Dammsugare.”
Städning är ju inte heller riktigt min grej, men nu har jag dammsugit alla ”galler” och tangentbordet ordentligt. Räcker det så, eller borde jag göra något mer?

”Sedan beror det lite på vilken fläkt det är.”
Bra fråga, jag fick den på köpet. Skämt åsido, jag har en Lenovo Ideapad (kommer inte ihåg modell på rak arm).

”Låter det mer när du slår på datorn eller hela tiden?”
Den brukar låta lite när jag startar datorn, men tystnar inom 10-15 sek. När den inte behöver jobba, t ex när jag läser på skärmen en längre stund, då brukar den för det mesta vara tyst.

Om jag startar program, öppnar webbläsaren eller öppnar en ny volym i ArkivDigital så brukar den - ofta men inte alltid - börja ”susa”. I regel tystnar den efter 5-20 sek. Men, det händer även att den börjar ”susa” utan att jag gör något, men då kanske det händer något i bakgrunden.

Farfar

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-02-24, 08:02:32 AM »
Har en laptop Dell Vostro. För något år sedan började den stänga av sig efter ett tag. Den var då mycket varm. Tog då isär den och rengjorde. Mycket jobb! Fungerade sedan igen. För ett tag sedan var det dags igen. Tog då kompressorn och blåste istället. FÖRSIKTIGT och med lite avstånd. Man kan blåsa itu något om man är för våldsam. FÖRSIKTIGT. Det fungerade bra för mig. Känn med handen framför de olika "gallren" på datorn. Där det blåser varmt, där sitter fläkten. Fläkten låter olika mycket när datorn jobbar. Hårt jobb -> mer värme -> högre fläktljud. Det är normalt. Jag har dessutom limmat på fyra klossar under hörnen på laptopen så den kommer lite högre upp. Blir då bättre ventilation. Den blir då också mindre varm.
Jag tar inget ansvar för om du väljer att använda kompressor. Kanske går bra med en bra dammsugare också.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-02-24, 09:56:03 AM »
Jag tycker att fläkten låter lite annorlunda numera, typ mer ansträngd. Ska nog ge mig på att öppna datorn och se hur det ser ut. Kompressor vågar jag inte använda, men jag har en ”gummiblåsa” som jag har använt för att rengöra negativ vid skanning. Den kanske kan fungera.

Hur som helst, jag sparar nästan allt i molnet och är väldigt noga med säkerhetskopiering nu, så jag känner mig väl rustad om hårddisken ger upp. Stort tack för alla råd!

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-02-24, 11:34:19 AM »
Är du helt säker på att det inte är någon process som lastar CPUn och får fläkten att gå igång?

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-02-24, 13:13:38 PM »
"Helt säker" är nog inte ett uttryck som jag skulle använda om mig själv när det gäller den här typen av problem.  ;)

Nu har jag i alla fall ägnat en stund åt att studera processerna i Aktivitetshanteraren. När jag inte har några program igång så ligger CPU-användningen på omkring 3-5 % (några enstaka Windowsprocesser).

När jag öppnade webbläsaren (Chrome) så gick CPU-användningen tillfälligt upp till omkring 40 %. Fläkten gick igång, men tystnaden efter en liten stund. Då gick jag in på Aftonbladets hemsida och då ökade CPU-användningen tillfälligt till drygt 70 %. Och fläkten gick igång, men tystnade sedan igen.

Det här stämmer rätt bra med min uppfattning att fläkten brukar gå igång när datorn måste ”jobba lite extra”, t ex starta program. Men att jag t ex skriver i Word verkar inte lika krävande. Till saken hör väl att jag normalt har ganska många program igång samtidig.

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-02-24, 13:24:04 PM »
Animerad reklam som man brukar hitta på tidningssidor kan dra mycket CPU-kraft även om man har något annat liggande överst. SvD bruka vara ett bra sätt att få igång fläkten på min dator.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1792
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-02-24, 18:03:25 PM »
Har du mycket program öppna behöver du mycket ramminne, om det är snålt med det måste datorn växla mot hårddisken, vilket är jobbigt = mycket fläkt.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2019-02-24, 20:51:54 PM »
Jag har 8 GB RAM och har aldrig upplevt datorn som seg. Den har fungerat problemfritt i drygt två år, men sedan 1-2 månader tillbaka låter fläkten annorlunda. Med lite tur har jag ett serviceavtal, jag får kolla upp det i veckan.