Författare Ämne: "Märkning" av ej källgranskade personer  (läst 1183 gånger)

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
"Märkning" av ej källgranskade personer
« skrivet: 2019-02-24, 10:39:52 AM »
Hittills har jag bara lagt in uppgifter i Genney som jag själv har källgranskat, men nu har jag några fall där skulle jag vilja lägga in personer utifrån tillförlitliga andrahandsuppgifter. Dels för att få personerna sökbara, dels för att kunna ”knyta ihop” släktgrenar och identifiera sannolika anförluster. Självklart ska jag källgranska även de här uppgifterna så småningom, men det är ett senare projekt.

Mina behov:
1. Jag vill alltid enkelt kunna identifiera de här personerna i de olika vyerna. Det får inte råda någon tvekan om att de här personerna skiljer sig från mina källgranskade personer.

2. Jag vill alltid enkelt exkludera de här personerna vid gedcom-export och webbpublicering.

Är det någon som har idéer om hur jag kan göra?

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: "Märkning" av ej källgranskade personer
« Svar #1 skrivet: 2019-02-24, 10:59:16 AM »
Eva,

Jag har varit inne på detta spår tidigare, bl a i kontakt med supporten. Det går ju att begränsa export av källhänvisningar med mindre trovärdighet än X, men problemet är att det då bara är hänvisningen som utesluts – inte själva händelsen! Vilket gör kvaliteten av exporten ännu sämre; där blir en massa händelser som inte alls har någon källa, istället för att de har källa med angiven lägre tillförlitlighet. Själva sökfunktionen verkar sakna denna möjlighet att filtrera det aktuella registret.

Ett problem med märkning av personer med mindre tillförlitliga källor är ju, dessa även kan ha händelser med primärkällor. Att utesluta någon som har en mindre betydande händelse med sämre källa känns också vanskligt.

Har tittat på Registerutdrag, men hittar inget alternativ för filtrering av källor efter tillförlitlighet, vilket man kunde tänka sig för att temporärt kunna färgmärka personer som har någon källhänvisning med sämre tillförlitlighet. Det känns som ett rätt trubbigt instrument, som jag inte tror jag skulle använda särskilt ofta.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: "Märkning" av ej källgranskade personer
« Svar #2 skrivet: 2019-02-24, 13:39:14 PM »
Hans, tack för din input. Jag tror inte att jag kommer lägga in några källhänvisningar i de här fallen, utan nöjer mig förmodligen med att göra en forskningskommentar om var uppgiften kommer ifrån. Och i mitt fall handlar det inte om att exkludera enskilda händelser, utan alltid personer. Vid export vill jag inte ha med minsta stavelse som indikerar att jag har de här personerna i mitt register.

Att skapa en egen grupp för de här personerna är ju bra, inte minst för att lätt kunna hitta dem inför mitt framtida forskningsprojekt. Jag är ju vanligtvis en stor supporter av grupper + färgmarkering, men jag tycker inte att det räcker i det här fallet.

För att alltid kunna identifiera de här personerna i vyerna är jag lite inne på att skriva namnen med versaler eller möjligen lägga in specialtecken i namnet. En annan idé är att använda något av namntilläggen, t ex skriva ”ej källgranskad” som titel eller namntillägg.

Lasse Beijer

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: "Märkning" av ej källgranskade personer
« Svar #3 skrivet: 2019-02-27, 15:02:37 PM »
Eva, vill kort berätta hur jag löste något liknande som du tar upp. Jag använder Att Göra i ett projekt med emigrantforskning. Jag skriver in olika egenpåhittade koder, ex. v. emi1899, i uppgiftsfältet. Sedan kan jag söka i F3 (bocka ur Namn och bocka i ”att göra”). Som sökkriteria kan jag, i det här exemplet, använda emi%. Då får jag upp träffar på personer kodade med ”emi samt alla årtal jag använt tillsamman med emi”.  Jag kan gruppera med en massa andra kodord som jag hittar på vid olika behov. Dessa kodord har jag skrivit i Kommentarer. När jag sedan skickar iväg en gedcom på mina forskningsresultat (ca en gång/vecka) kan jag kombinera kodord med datum, etc. Flexibiliteten är närmast oändlig. Jag slipper gå in i vyer och ändra i namntilllägg eller titel. Jag har en fin överblick över denna specialforskning genom att gå in i Verktyg -> symbolen Att Göra, där allt under Att Göra listas.
Jag tycker detta är suveränt och tar bort behovet av olika färkoder som jag använt i tidigare program. PS. I ovan specifika projekt skickar jag forskning till en huvudadministratör där jag betar av uppgifter jag får av administratören i ett släktträd på dryga 40.000 personer. Lätt att röra till det om det inte finns ”kanondisciplin” och möjlighet att koda strukturer så här flexiblet. Jag har försökt använda Grupper. Men det blev en hel del felkodningar. Jag tycker funktionen är känslig om man råkar trycka fel när man skapar- eller använder en Grupp.
//Lasse

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: "Märkning" av ej källgranskade personer
« Svar #4 skrivet: 2019-02-27, 17:30:21 PM »
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men tanken med att göra en notering i titel eller namntillägg är för att det alltid ska synas i vyerna att en person inte är källgranskad. Det har alltså ingenting med exporten att göra. Den noteringen tas sedan bort i samband med att jag källgranskar en person.

Om jag förstår dig rätt, så använder du Att göra-uppgifter som urval för vad som ska ingå i en export. Mitt behov är snarare tvärtom, jag vill alltså märka upp personer som inte ska ingå vid export. Jag använder Att göra-uppgifter för forskningsuppslag och vill inte gärna mixa det med annat. Dessutom tycker jag att grupper fungerar utmärkt just för att ”märka” personer. Men jag har inte testat om jag vid gedcom-export och webbpublicering kan exkludera personer i en specifik grupp och att resultatet blir som jag har tänkt mig.