Författare Ämne: Visa population på annan karta än openstreetmap  (läst 1330 gånger)

emwktj

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
Visa population på annan karta än openstreetmap
« skrivet: 2019-03-09, 14:52:58 PM »
När jag tar upp och visar population på Openstreetmap och zoomar kartan så finns det ju inte så många orter och städer som syns. Jag har förstått att Openstreetmap  är lite sämre på att visa orter. Det går ju att visa kartan med Bing eller Google om jag högerklickar. Min fråga är då om det går att visa population på ex. Bing. Om jag fattat tidigare inlägg om kartor rätt så skulle det gå.  Är det någon särskild inställning jag behöver göra någonstans?
Tacksam för hjälp.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1742
    • Visa profil
SV: Visa population på annan karta än openstreetmap
« Svar #1 skrivet: 2019-03-10, 15:18:51 PM »
Nej, det går tyvärr inte.

emwktj

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-03-10, 16:32:58 PM »
Ok, tack. Det var synd. Openstreetmap har ett lustigt beteende när jag zoomar i kartan.  Först blir ortsnamnen större, sedan blir de mindre igen och knappt läsbara.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-04-01, 10:41:05 AM »
Jag håller med om att det är synd att endast OpenStreetMap kan användas. Jag förstår anledningen därtill, men för mig är den kartan ganska oanvändbar.
Den visar inga fastigheter alls på landsbygden. Åtminstone inte där jag forskar. Jag skulle gärna vilja använda koordinatsatta kartor från exempelvis Lantmäteriet.
Inga andra som har behov av det? Finns det andra lösningar eller tillägg för att åstadkomma det?
Ulf Widén

John

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-04-01, 18:00:02 PM »
I princip kan du väl kopiera kordinaterna från valfri karta på nätet och sedan klistra in det i Genney.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-04-01, 18:48:28 PM »
I princip kan du väl kopiera kordinaterna från valfri karta på nätet och sedan klistra in det i Genney.
Så gör jag. Jag använder mig av karta hos lantmäteriet och har hittills lyckats pricka in det jag söker.
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 275
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-04-01, 20:00:19 PM »
Många av mina anor bodde i småbyar i Västerbotten och då är tyvärr ingen av de stora karttjänsterna någon höjdare. Drömmen vore om det gick att använda Lantmäteriets karta i Genney. Jag är till och med beredd att betala extra för det.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-04-01, 20:24:02 PM »
Håller helt med dig Eva och jag efterlyser också den möjligheten. Jag är också beredd att betala en slant för den funktionen.
Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1742
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-04-02, 07:59:14 AM »
Är det just byggnader som saknas?

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-04-02, 09:42:11 AM »
Här kommer ett urklipp från Openstreetmaps. Området ligger i Bjurtjärns kommun mellan Kristinehamn och Storfors.
I stort sett helt blankt, inga fastigheter och ingen känsla alls för hur bygden/topografin ser ut.

Här är en bild från de fria kartorna hos Lantmäteriet.

Det kanske ser olika ut på olika delar av Sverige, men för släktforskning är OpenStreetMap svår att använda. Dessutom vore det intressant att så småningom kunna använda de historiska kartor som lantmäteriet har.

Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-04-02, 09:50:58 AM »
Jag håller med Roadrunner. Lantmäteriets karta innehåller så mycker mer information, t ex namn på småorter, höjdkurvor, odlad mark m.m, som gör att man får en mycket bättre känsla för området. Se bifogat exempel för Lantmäteriet och OpenStreetMap.

Dessutom kan man hos Lantmäteriet välja vyer med bl. a. fastighetgränser och historiska foton.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2019-04-02, 10:23:18 AM »
En sak till: I och med att namn på små orter saknas så blir de svårt att orientera sig, plus att det blir ganska intetsägande, när man tittar på levnadsbanan för en person.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2019-04-02, 10:34:15 AM »
Kanske dum fråga. På lantmäteriets kartor är ju alla byggnader på en specifik gård inritade. Om man skulle vilja ha koordinaterna för ett visst hus, går det att få fram- Nu står ju koordinaterna längst ner och innefattar ett större område än bara gården. Någpn som vet?

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2019-04-02, 10:40:55 AM »
Kanske dum fråga. På lantmäteriets kartor är ju alla byggnader på en specifik gård inritade. Om man skulle vilja ha koordinaterna för ett visst hus, går det att få fram- Nu står ju koordinaterna längst ner och innefattar ett större område än bara gården. Någpn som vet?

Koordinaterna i nederkant visar kartans centrum. För att visa koordinaterna för en byggnad kan du högerklicka på byggnaden.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2019-04-02, 11:14:02 AM »
Tack, Eva.