Författare Ämne: Familjegemensamma händelser  (läst 2246 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
Familjegemensamma händelser
« skrivet: 2019-03-21, 11:49:05 AM »
Är alla händelser unika per person?
Eller kan man skapa en händelse, som t.ex. Emigration eller Bosatt, för en hel familj? Man/hustru och alla barnen på en gång.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Familjegemensamma händelser
« Svar #1 skrivet: 2019-03-21, 12:16:28 PM »
Vet inte om det går att skapa för hela familjen på en gång. Men du kan kopiera händelsen och sedan klistra in som händelse hos the andra familjemedlemmarna det gäller. Källor följer med vid klipp&klistra.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-03-21, 12:48:46 PM »
Tack för klipp&klistra tipset.

Jag testade att skapa en grupp för en familj. Men jag kan inte se att det till den gruppen går att skapa några händelser.
Och även om det hade gått så är nog klipp&klistra snabbare.

Annars finns det i Genney vissa händelser som är gemensamma, t.ex. vigsel. Men bara med partnern, inte med barnen vad jag kan se.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-03-21, 18:08:40 PM »

Annars finns det i Genney vissa händelser som är gemensamma, t.ex. vigsel. Men bara med partnern, inte med barnen vad jag kan se.
Man gifter sig inte med barnen.  ;)

Du markerar barnet och så väljer du skapa partner. Eller menar du att förälderns vigsel ska stå som händelse hos barnen?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-03-21, 18:18:25 PM »

Man gifter sig inte med barnen.  ;)

Du markerar barnet och så väljer du skapa partner. Eller menar du att förälderns vigsel ska stå som händelse hos barnen?
Nä, vigsel nämnde jag bara som exempel på en händelse som avser mer än en person, och som finns i Genney
Annars pratar jag om andra händelser, som t.ex. emigration, som skulle kunna vara gemensamma för en hel familj, men som inte finns i Genney.