Författare Ämne: Genney låser sig  (läst 477 gånger)

Leffe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Genney låser sig
« skrivet: 2019-03-27, 09:43:54 AM »
I går hände det får andra gången den senaste månaden.
När jag höll på att uppdatera personuppgifter så låste sig Genney, alternativt "frös". Inget fungerade och det gick inte att ta sig ur på annat sätt än det klassiska, Ctrl, Alt,Delete. Där fick jag slå ihjäl eller möjligen kasta kaffesumpen (Java).
Trösterikt är dock att de ändringar jag börjat på fanns sparade vid återstart. Jag kör senaste versionen av Genney på en dator med Windows 10.

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Genney låser sig
« Svar #1 skrivet: 2019-03-27, 13:26:24 PM »
Det händer mig ofta flera gånger i veckan mest när jag håller på med Platstolken, det beror troligen på att jag har över 17000 platser i den som jag jobbar med att konvertera.
Anders

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1564
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-03-27, 16:52:30 PM »
Det låter som en bugg som rapporterats av några få användare och som handlar om att det blir en loop i en layout. Problemet är att buggen kan uppstå, i de fall som rapporterats, efter tjugo eller två hundra inmatningar för redigering av person. Eftersom felet verkar uppstå helt slumpartat, och därför inte går att återskapa, är det lite besvärlig men är under utredning. Det är dock inget allvarligt, i den meningen, att det påverkar inmatat data. Felet skulle även kunna ligga i Java.

Om man lyckas ta reda på hur man återskapar det får man gärna höra av sig.

Leffe

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-03-31, 19:07:16 PM »
Detta hände i dag igen. Vid det tillfället ville jag gå tillbaka till föregående person genom att trycka på den gröna pilen.

Leffe

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-04-02, 17:34:06 PM »
Det hände återigen i dag vid försök att byta Huvudperson.

scansweden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-04-28, 18:25:49 PM »
Jag är nybörjare med genny, men idag började jag försöka förstå platstolken och försöka få in platser som inte finns i platsregistret (typ byar och gårdar i en församling) och jag fick en massa hängningar.
Slutade med att jag bara använde den för att få en lista på vad jag behövde skapa i platsregistret och använde den för att se vilka personer som jag skulle uppdatera platser för.
Kör på Windows 7 Pro.

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-04-29, 09:35:46 AM »
Jag tror inte det handlar om en loop. Inte för mig iaf, eftersom CPU usage är 0 då.
Genney bara dör helt enkelt.
Och inte i samband med platstolk, utan jag harvar runt i trädet mellan olika personer. Lägger till en uppgift här o där. Och sen plötsligt bara hänger den sig.

Oops, nu låste det sig igen. Hade precis gjort två personsök, och när jag kom till den 2:a så, stopp.
« Senast ändrad: 2019-04-29, 11:49:05 AM av larsgmb »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1564
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-04-29, 15:17:09 PM »
Ta gärna problem av den här typen via funktionen synpunkter och bifoga så detaljerad beskrivning som möjligt, helst hur man går tillväga för att återskapa det.

jorgenj

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-05-01, 11:15:01 AM »
Jag har också upplevt problemet 3 - 4 gånger sedan jag flitigt började använda Genney i början av året. Min bild är att det hänt mig på exakt samma sätt varje gång.
Jag lägger till en "Ny händelse" i en persons levnadsbana, och behöver lägga till en ny plats i platsregistret (genom ... i "Ny händelse".
Platsregister-fliken öppnas och jag "klickar" mig in till en aktuell församling, som jag redan lagt till en del platser för tidigare. Nu vill jag "öppna" församlingen genom att "klicka" på plus-tecknet, men då är allt helt låst.
Det går inte att stänga den öppna fliken, eller stänga ner Genney, överhuvudtaget.
Jag stänger ner alla andra windows-applikationer och "startar om" datorn, men när den är igång igen ligger Genny kvar som tidigare, och igen utan att jag kan göra något.
Enda sättet jag kommer ur är att stänga ner datorn "hårt" - genom att hålla på strömbrytaren ett antal sekunder. Då är Genney borta och allt är som vanligt igen - inklusive att Genney fungera klanderfritt - till nästa gång det händer igen - om en timme, om 10 dagar eller kanske aldrig.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-05-01, 11:49:35 AM »
Jag har också upplevt problemet 3 - 4 gånger sedan jag flitigt började använda Genney i början av året. Min bild är att det hänt mig på exakt samma sätt varje gång.
Jag lägger till en "Ny händelse" i en persons levnadsbana, och behöver lägga till en ny plats i platsregistret (genom ... i "Ny händelse".
Platsregister-fliken öppnas och jag "klickar" mig in till en aktuell församling, som jag redan lagt till en del platser för tidigare. Nu vill jag "öppna" församlingen genom att "klicka" på plus-tecknet, men då är allt helt låst.
Det går inte att stänga den öppna fliken, eller stänga ner Genney, överhuvudtaget.
Jag stänger ner alla andra windows-applikationer och "startar om" datorn, men när den är igång igen ligger Genny kvar som tidigare, och igen utan att jag kan göra något.
Enda sättet jag kommer ur är att stänga ner datorn "hårt" - genom att hålla på strömbrytaren ett antal sekunder. Då är Genney borta och allt är som vanligt igen - inklusive att Genney fungera klanderfritt - till nästa gång det händer igen - om en timme, om 10 dagar eller kanske aldrig.
Har du testat att trycka Ctrl+Alt+Delete? Och välja Aktivitetshanteraren där, och sen högerklicka på "Java(TM)...." och välja "avsluta aktivitet".
Man ska inte behöva stänga av datorn för att Genney hängt sig.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-05-03, 16:45:00 PM »
Peppar peppar, men av någon anledning låser sig inte Genney för mig längre. :)
Det kan vara en tillfällighet, och egentligen bero på något helt annat, men jag tror mer o mer på att minnet spelar in.

Det kan iaf vara värt ett försök för de som upplever låsningar i Genney, att utöka tillgängligt minne från standard 1024 MB till t.ex. 2048 MB som jag gjorde.