Författare Ämne: Hur ange källa  (läst 1268 gånger)

emwktj

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Hur ange källa
« skrivet: 2019-04-07, 21:31:52 PM »
Jag har försökt plöja igenom vad som skrivits på forumet om hur ni anger källor. Det finns flera alternativa sätt som ni använder.
Jag har gjort så att jag för varje person som föds, flyttar, gifter sig och dör klistrar in AD länk under Källa.
Ex. Vallby (C) C:2 (1735-1802) Bild 43. Under "Var i källan" klistar jag in Aid-länken. Ex. v126877.b43. Jag har inga källangivelser på högre nivå typ Socken Vallby.

Det finns kanske inget rätt eller fel. Mitt sätt ger ju "7000" källor och inga sammanslagningar på socken nivå. Jag hittar ju tillbaka till rätt källa (sida) på ett enkelt sätt, men funderar samtidigt om jag skapar en massa nackdelar med att få otroligt många källhänvisningar. Tacksam för lite synpunkter. Kanske finns det nackdelar som jag inte tänker på.  :)
« Senast ändrad: 2019-04-08, 19:20:05 PM av emwktj »

Melkolst71

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Hur ange källa
« Svar #1 skrivet: 2019-04-11, 21:58:17 PM »
Tack att du ställer frågan. Jag har också börjat fundera(nåågra år för sent) om jag tänkt fel... Och jag också importerat majoriteten av mitt träd från ett annat program. Därför har jag väl fortsatt på samma sätt som var smart där. Men problemet är att jag undrar om jag tänker rätt.

I mitt gamla program hade jag, rätt eller fel eller automatiskt (kommer inte ihåg), källor i form av "Födelsebok, Husförhör där jag sedan klistrade in hela antingen ArkivDigitals  , och webblänk (ja det fanns fält för URL och länkar i källor där) på rätt ställe.

Sen importerade jag mitt träd till Genney och då har det blivit så att jag:
I Källa generellt sätt fortsätter välja mina gamla val i dropdownen som Födelsebok, husförhör, mantalslängd mm och sen i var i källan klistrar jag in hela fullständiga (inkl aid och Nad) av ArkivDigitals källhänvisning:
Kila (D) C:5 (1842-1860) Bild XX (AID: v5XXXX.bXX, NAD: SE/ULA/1XXXX)

För mig fungerar det ju just nu bra så, men ska jag börja tänka om? Sen ser jag ju inte framemot eventuellt städjobb....

emwktj

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-04-12, 20:31:12 PM »
Jo, jag kände att jag behövde ställa frågan. Jag har kört med ett annat program i många år och importerade ca 1500 personer i min databas till Genney. Mina källreferenser kommer från olika sökdatabaser, Genline, AD, Riksarkivet mm. Så det blir mycket att justera om det finns goda anledningar att införa källor på ett speciellt sätt. Får se om det kommer synpunkter på vårt "problem".

Birger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-04-12, 21:43:55 PM »
Här är min metod med källor när det gäller husförhörslängder. Varje bok blir en källa utan bild- och sidhänvisning. Ex. Bäckebo (H) AI:7 (1836-1847). Jag får fram den i AD genom kortkommandot alt+2 så att det ursprungligen ser ut så här:Bäckebo (H) AI:7 (1836-1847) Bild 16 / sid 9. Därefter raderar jag "Bild / sida" med nummer. Som källhänvisning ("Var i källan") anger jag aid-länken (alt+3). Ex. v21734.b16.s9. På så sätt kan det bli många källhänvisningar, en för varje sida i husförhörsboken, men bara en källa.
När jag skriver in en ny händelse skriver jag inte in källan i den första dialogrutan utan väntar tills den kommer upp i biografin och allmänna personuppgifter. Där klickar jag på +tecknet längst ner (ny källa) och på den nedåtriktade bocken till höger om det. I listmenyn som kommer upp klickar jag på "Byt till befintlig källhänvisning". Då kommer en förteckning upp över alla källor som kan expanderas så att man ser alla källhänvisningar som är knutna till en viss källa. Jag markerar källan eller anger en ny och skriver in aid-länken eller markerar en befintlig. Om man upptäcker att det finns fler ex av samma källa eller källhänvisning brukar det vara riskfritt att sammanfoga dem under fliken källor och hänvisningar.
Puh, det var krångligt att förklara några knapptryckningar i ord.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-04-12, 23:41:16 PM »
Jag föredrar att registrera källor på följande sätt.
Källa: Burträsk (AC) C:2
Källhänvisning/Var i källan: s.167
Källhänvisning/Text i källan: AID: v139073.b170.s167

Fördelen med det tycker jag är att källhänvisningarna vid utskrifter inte blir så långa och de ser ganska prydliga ut. Plus att jag får AID som klickbar länk i biografin om jag väljer att Visa källor + Text i källan.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-04-13, 12:22:52 PM »
Undrar vilken slags sidhänvisning du menar när du skriver Källhänvisning: s. 167. Är det sidan i originalhandlingen eller AIDs sida? Det finns ju inte alltid sidor angivna i originaldokumenten, och ibland är det ju inte sida utan uppslag.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-04-13, 12:49:26 PM »
Undrar vilken slags sidhänvisning du menar när du skriver Källhänvisning: s. 167. Är det sidan i originalhandlingen eller AIDs sida? Det finns ju inte alltid sidor angivna i originaldokumenten, och ibland är det ju inte sida utan uppslag.
Vilken sidhänvisning som avses framgår av den Förvaringsplats som jag har angett för källan, t ex ArkivDigital eller Digitala Forskarsalen för digitala källor och t ex Riksarkivet för orginalhandlingar.

Om det i digitala källor saknas sidnr så använder jag bildnr istället.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-04-13, 13:22:15 PM »
Tack för svar. Din organisatoriska förmåga lyser igenom i dina svar, vilket hjälpt mig att tänka till flera gånger.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-04-13, 13:37:01 PM »
Tack för svar. Din organisatoriska förmåga lyser igenom i dina svar, vilket hjälpt mig att tänka till flera gånger.
Tack, det var roligt att höra.  :)

emwktj

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-04-13, 18:39:18 PM »
Tack för alla svar!
Jag får fundera lite hur jag skall göra. Eva ditt organiserade sätt kändes bra. Jag får fundera hur mycket jobb det är att strukturera om.  Jag utgår ifrån att det behöver göras manuellt. Jag har även en hel del källor från gamla Holger, lite lätt ostrukturerat. Det är källor som hänger med från  DOS-tiden.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-04-14, 09:25:20 AM »
Eva, ditt system tycke jag verkar helt suveränt!

På källa har jag gjort likadant, men på källhänvisning har jag angett ex  (AID: v168419.b260, NAD: SE/VA/13029) vilket inte blir snyggt i utskrifterna.
Nu tänker jag byta system till ditt om jag får kopiera det :).
Hur får du AID som klickbar länk i biografin? Jag får upp AID: v168419.b260 som Text i källan, men den blir inte klickbar?

Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1791
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2019-04-14, 10:27:56 AM »
Evas sätt är bra, men ska man vara petig är det bättre att ha länken i kommentarsfältet, tycker jag. Text i källan, är i gedcom till för citerad/kopierad text ur källan.

Roadrunner: håll musen över knappen i tabellen för text i källan/kommentar.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2019-04-14, 11:04:20 AM »
Jag har gjort ungefär som Roadrunner och har inte alls tänkt på hur det ser ut vid utskrift.  Man kanske ska ta sig tid och ändra system innan man fortsätter. Eva's system med Admins förslag låter bra.

En fråga till Eva: Anger du endast källan för AD och inte den för NAD?

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2019-04-14, 12:32:37 PM »
Admin: Jag måste skratta åt mig själv för nu är jag helt lost. Går jag in under källor, så blir AID-länken blå och klickbar. Men i biografin ser jag inte den möjligheten eller är det någon annan tabell du hänvisar till?
Jag köper din synpunkt kring Texten i källan vs kommentarsfältet. SÅ jag lägger nog AID-länken där och tackar för den synpunkten.
Nu blev det flera tomrader i biografin under Texten i källan om egentligen är tom.

Ulf Widén

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2019-04-14, 12:41:06 PM »
Nu fattar jag :D. Under tabellen Levnadsbana och vid kolumnen källa så finns den som klickbar. Biografin som jag hänvisade till är givetvis "bara" en textsammanställning, men jag gillar den väldigt mycket!
Ulf Widén