Författare Ämne: Platser - hur funkar det?  (läst 2260 gånger)

Anna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Platser - hur funkar det?
« skrivet: 2019-04-09, 17:34:06 PM »
Jag anger plats som torp/gård, by, församling, landskap, land. Till exempel "No. 1, Kyrkoby, Eckerö, Åland, Finland". Jag har lagt in platser i Platsregistret enligt hierarkin Land > Landskap > Församling > By > [Eventuell gård/gods] > Gård/torp och i något enstaka fall också lagt in Landområde där det gällt ett specifikt område i en by.

När jag tittar på antalet personer i döds-/födelse-/vigselförsamling i Registerutdrag är det däremot inte församlingarna som visas, utan platserna. Jag får tex antal 12 på No. 12, Kyrkoby, Eckerö, Åland, istället för att få hur många som dött/fötts/vigts i Eckerö församling. Är det nån inställning jag missar, har jag hanterat platserna fel eller visar helt enkelt registerutdraget platser istället för faktiska församlingar?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Platser - hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 2019-04-09, 23:50:43 PM »
Registerutdragen räknar bara individerna på den exakta nivån i hierarkin. Du kan ju registrera även på församlingsnivå om du inte känner till byn/gården etc.

Detta är en begränsning. Det hade varit bra om man även kunde kryssa för att man även vill inkludera alla underliggande nivåer.
Hans Rosenlund

Anna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Platser - hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: 2019-04-10, 10:22:55 AM »
Tack för svaret, Hans! Då är det lite som jag misstänkte. Det skulle vara jättebra om man kunde välja olika nivåer och hade möjlighet att se församling, by eller kanske till och med land. Och då gärna förstås alla i den specifika församlingen, oavsett om de också hör till en underliggande plats i hierarkin.
« Senast ändrad: 2019-04-10, 10:25:32 AM av Anna »