Författare Ämne: Städa bland platser importerade från "gammalt" program  (läst 322 gånger)

Melkolst71

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Städa bland platser importerade från "gammalt" program
« skrivet: 2019-04-11, 23:35:16 PM »
Hej!
Jag sitter med att jag importerat från ett gammalt program där platserna på händelser blivit skrivna på galet sätt, jämfört med Platsregistret i Genney.

T ex har jag ett flertal anor som i mitt förra släktträd ligger som Katarina, Stockholm, Sverige. Nu skulle jag vilja konvertera dessa smidigt till det som ligger i Genney som plats som är Katarina, Stockholms län.

Finns det något sätt att "massändra" platsnamn? Eller skapa relaterade platser?

Känner mig nämligen inte lockad att gå igenom detta manuellt...

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 609
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
Hans Rosenlund

Melkolst71

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Städa bland platser importerade från "gammalt" program
« Svar #2 skrivet: 2019-04-21, 22:09:45 PM »
Får ta och testa det där... Tack för svar!

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-04-26, 08:30:47 AM »
För mig är det ett mastodontarbete, jag har över 17000 platser som skall konverteras kommer att ta mig några år om jag helt enkelt skall låta det gamla vara som det är.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #4 skrivet: 2019-04-26, 08:57:26 AM »
... jag har över 17000 platser som skall konverteras ...
Oj, har du verkligen 17,000 unika platser, eller gäller det 17,000 händelser med ostrukturerade platsangivelser? Det är stor skillnad mellan dessa, eftersom Platstolken direkt ändrar alla händelser med samma plats.

I vilket fall, Platstolken känner igen de allra flesta platser som är någorlunda standardmässigt definierade, i många fall får man en kvalificerad gissning som bara behöver bekräftas med ett klick, och resten måste man hantera manuellt.

När jag övergick till Genney hade jag nog ett par tusen unika platser (som förekom i ca 30,000 händelser) som behövde konverteras, och det gick förvånande smidigt. Jag rekommenderar verkligen att testa, efter att ha gjort en fullständig systembackup, så att du kan rulla tillbaka alltihop om det blir för jobbigt.
Hans Rosenlund

Andoberg

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-04-26, 09:03:48 AM »
Enligt Platstolken finns efter att jag konverterat lite, 16128 i listan

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #6 skrivet: 2019-04-26, 09:29:50 AM »
Om man har strukturella problem i de importerade platsangivelserna kan man exportera till en gedcom-fil och söka/ersätta sådana strängar i en texteditor. Själv angav jag länen med snedstreck, t ex Karlshamn/K, i mitt gamla program. Detta ersatte jag med (K) i gedcom-filen, och då fick jag ett betydligt bättre läge för platstolkningen. Man måste vara väldigt uppmärksam på att inte andra strängar påverkas, i mitt fall kunde snedstrecket påverka efternamn, vilka omges av sådana; /Karlsson kunde då bli (K)arlsson!
Hans Rosenlund

Andoberg

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-04-26, 09:44:36 AM »
Jag har angett länen i det gamla programmet med (I), så det behöver jag inte konvertera, däremot har jag tyvärr angett Postens adresser på en del platser vilket inte funkar så bra. kämpar på med platsregistret men stort blir det

bosus

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-07-21, 10:39:28 AM »
Hej, hoppar på denna tråden istället för att skapa en ny. Hoppas det är ok.

Jag har precis skaffat Genney och tidigare använt ett annat program och där har jag registrerat mina platser på följande sätt: Land, Län, Församling, Plats

Då kan det se ut såhär Sverige, Kristianstad län, Hässleholm fg, Hässleholm

Detta kan inte Platstolken läsa av. Är det att jag skrivit "fg" efter församlingen som ställer till det? Hur bör jag ändra så att Platstolken kan känna av och hitta mina platser. Sitter med ca 6000 olika platser som behöver matchas...

Mvh
Bosse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-07-21, 11:04:41 AM »
I platsnamnet Sverige, Kristianstad län, Hässleholm fg, Hässleholm så är det tre olika saker som inte fungerar.
1. Ordningen är bakvänd, det ska vara från minsta till största ort.
2. Hässleholm fg ska vara Hässleholm fs eller Hässleholm.
3. Kristianstad län ska vara Kristianstads län.

Om man vill prova vad som fungerar kan man skapa ett testregister och skriva in ett platsnamn och köra platstolken. Om man sen dubbelklickar på platsnamnet i tabellen kan man redigera det och prova olika varianter och sen köra auto tills man får det att fungera. T.ex. just s-et för Krstianstads län kan vara lite lurigt.
« Senast ändrad: 2019-07-21, 11:08:51 AM av Administrator »