Författare Ämne: Virus?  (läst 4333 gånger)

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
Virus?
« skrivet: 2019-04-13, 13:04:47 PM »
Jag kommer inte in på Genny.se från mina datorer. Antivirus-programmet blockerar med hänvisning till "URL: Blacklist". Det har varit så några dagar.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #1 skrivet: 2019-04-13, 13:14:38 PM »
Det borde finnas en möjlighet ditt antivirus prog. att sätta Genney.se på en "whitelist"
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #2 skrivet: 2019-04-13, 13:17:45 PM »
I och för sig men det kanske inte är falsk larm.

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #3 skrivet: 2019-04-13, 13:48:53 PM »
I och för sig men det kanske inte är falsk larm.

Blacklist är inte samma sak som virus, så markera du den domänen i din whitelist.

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #4 skrivet: 2019-04-13, 15:33:20 PM »
Nej det vet jag, därav frågetecknet i rubriken. Frågan är varför antiviruset blockerar? Att bara lägga in ett undantag utan att ifrågasätta är inte bra. Då kan man lika gärna avinstallera skydden.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #5 skrivet: 2019-04-13, 18:02:39 PM »
Nej det vet jag, därav frågetecknet i rubriken. Frågan är varför antiviruset blockerar? Att bara lägga in ett undantag utan att ifrågasätta är inte bra. Då kan man lika gärna avinstallera skydden.
Det där är inte sant. Skydd ska man ha. Alla virusskydd falsklarmar då och då. Jag råkar även ut för det med mitt antivirus.  Det kan vara att det hindrar program att starta därför att det vill "göra en ändring på datorn". Dessa lägger jag in i "whitelist".  Det händer även att det larmar för websidor som den kan tro har säkerhetsbrister, inte virus.  Det är upp till användaren att själv avgöra om siten är säker eller inte.
Du kan nog lita på Genney.se. Jag litar på mitt eget antivirus och det har aldrig larmat för Genney.se.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #6 skrivet: 2019-04-13, 18:03:13 PM »
För att hemsidan fortfarande använder php 5, se https://sitecheck.sucuri.net/results/https/genny.se.

De flesta webbhotell använder bara php 7 men Genneys webhotell stöder fortfarande php 5, vilket hemsidan är byggd med, som i sin tur bidragit till att en uppgradering till php 7 inte gjorts då det är en del strul involverat.

Jag ska försöka påskynda uppgraderingen.

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #7 skrivet: 2019-04-13, 19:16:21 PM »
Tack, då vet jag att det är säkert.

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #8 skrivet: 2019-04-13, 19:24:19 PM »
Tack, då vet jag att det är säkert.

Står det som orsak i din logg att det är just php5 ditt antivirusprogram signalerar för? Kan ju vara något annat  ;)  ::)

FredrikP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #9 skrivet: 2019-04-22, 10:22:17 AM »
Jag har samma problem, mycket irriterande. Det är Avast som det gäller.

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #10 skrivet: 2019-04-22, 10:26:26 AM »
Jag har samma problem, mycket irriterande. Det är Avast som det gäller.

Lägg till genny.se i din vitlista så ska problemet försvinna.
« Senast ändrad: 2019-04-25, 14:05:41 PM av NCC-74656 »

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #11 skrivet: 2019-04-24, 17:45:39 PM »
Du menar nog kanske "https://genny.se" som undantag?

Varningen dyker för övrigt inte bara upp när man besöker hemsidan eller forumet utan även varje gång man startar Genney (programmet alltså) eller varje gång man öppnar kartan i Genney.
Forumet går ej att nå pga blockeringen, däremot har jag inte märkt av att någon funktion i Genney försvinner av blockeringen utan det förefaller fungera normalt och utan förlust av information tex, så den som inte vill lägga till ett undantag i Avast kan fortsätta med dessa (rätt jobbiga) varningar

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #12 skrivet: 2019-04-25, 14:11:10 PM »
Du menar nog kanske "https://genny.se" som undantag?

Tack, suck för autokorrigering  :(

För övrigt så har jag varit ett stort fan av Avast i många år men kände för ett år sedan att det inte tillförde så mycket längre som tidigare. Jag gjorde en riskanalys och konstaterade att övriga funktioner i Windows borde hantera de risker som finns så jag avinstallerade Avast och är fortfarande glad för det. Just en sådan sak som "falska" varningar var en bidragande orsak för mitt beslut.

Peter

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #13 skrivet: 2019-05-05, 12:13:05 PM »
Är forumet uppdaterat?

För mig hjälpte det inte att vitlista url:en i Avast. Jag har inte kunnat besöka forumet från min PC på flera veckor, men nu fungerar det igen.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Virus?
« Svar #14 skrivet: 2019-05-05, 12:54:46 PM »
Inget är ändrat så dom har väl tagit bort Genney från listan, tack för återkoppling.