Författare Ämne: Arkivera  (läst 405 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 343
    • Visa profil
Arkivera
« skrivet: 2019-04-13, 15:34:53 PM »
Jag tänkte arkivera genom att skriva ut personakter på alla personer, och sen lägga i pärm(ar) för framtida bruk. (T.ex. barnbarn)

Då hamnar personerna i bokstavsordning, och ett obekant namn säger inte så mycket.
Det står inte heller på personakten vilken relation denne har till Startpersonen, alltså mig, vilket hade underlättat.

Några tips på arkivering?

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Arkivera
« Svar #1 skrivet: 2019-04-13, 17:56:36 PM »
Jag förstår inte varför du ska arkivera på papper. Men du måste på något sätt göra ett register med relationer och hänvisning till sidnummer i arkivet.
Om du har tänkt att det ska sparas för många generationer så bör du även förvara det i en miljö som inte förstör papper eller skrift vilket även medför att det ska vara brandsäkert.

Vore väl bättre att spara registret både som en backup men även som en gedcom och lägga det på olika "moln".
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 285
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-04-13, 18:04:27 PM »
I de fall jag har skrivit ut personakter för delar av mitt släktträd så sorterar jag dem efter an-nummer (Kekule). Dessutom har jag antavlor med an-nummer, vilket gör att det är lätt att hitta personakten för en specifik ana i trädet.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-04-13, 18:31:05 PM »
I de fall jag har skrivit ut personakter för delar av mitt släktträd så sorterar jag dem efter an-nummer (Kekule). Dessutom har jag antavlor med an-nummer, vilket gör att det är lätt att hitta personakten för en specifik ana i trädet.
Men an-nummer kommer inte med vid utskrift av personakt

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-04-13, 18:32:46 PM »
Jag förstår inte varför du ska arkivera på papper. Men du måste på något sätt göra ett register med relationer och hänvisning till sidnummer i arkivet.
Om du har tänkt att det ska sparas för många generationer så bör du även förvara det i en miljö som inte förstör papper eller skrift vilket även medför att det ska vara brandsäkert.

Vore väl bättre att spara registret både som en backup men även som en gedcom och lägga det på olika "moln".
Jodå, jag ska spara på andra media/moln också, för säkerhets skull.
Men på papper är lättare att ta till sig om man inte är insatt.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 285
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-04-13, 20:21:51 PM »
I utskriftsmallen kan man under Allmänt-fliken markera An-nummer i avsnittet Referenser. Då skrivs an-nummer ut i personakten.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-04-13, 22:11:19 PM »
I utskriftsmallen kan man under Allmänt-fliken markera An-nummer i avsnittet Referenser. Då skrivs an-nummer ut i personakten.
Den var ifylld. Men ok, skriver man ut anor eller ättlingar kommer numret med, inte annars. Som jag som vill ha alla personer.