Författare Ämne: Fundering  (läst 2190 gånger)

LasseMas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Fundering
« skrivet: 2019-04-17, 20:37:00 PM »
Hej alla
Jag har ett tag haft en fundering om Biografins händelse Bosatt. Eftersom man inte vill lägga in samma bosatt-händelse på alla i en familj uppstår genast frågan om vems Biografi som ska innehålla de gemensamma Bosatt-händelserna. Om man dessutom vill använda funktionen Levnadsbana under Karta så kommer den ju endast att visa rätt för den person som får alla händelserna Bosatt i sin Biografi.

Ovan nämnda problem skulle kunna lösas genom att bygga ut fliken Familj i Biografin så att den kan hantera alla Bosatt-händelser som är gemensamma för familjen. Förslaget för dock med sig att man på något sätt måste ange vilka personer som vid varje tidpunkt ingår i familjens bosättning.

Eftersom jag inte vet något om Genneys interna objektstrukturer så har jag ingen aning om mitt förslag är genomförbart eller inte.

Medge dock att det är en tilltalande tanke.
//LasseMas

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #1 skrivet: 2019-04-17, 21:03:06 PM »
Frågan har lyfts tidigare och det är tveksamt om den skulle förenkla dagens alternativ till att kopiera och klistra in händelse för de olika familjemedlemmarna. Valen måste ändå göras och ett ytterligare gränssnitt in. Valen skulle möjligen förenklas genom en lista på barnen men ofta vill man göra specifika noteringar för enskilda barn. Motsättningen är typ: enkelt att förstå/snabbt att lägga in och det känns lite som om de tar ut varann.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #2 skrivet: 2019-04-18, 08:15:35 AM »
LasseMas fundering har slagit mig också. Men Genney tycker jag är väldigt innehållsrik på funktioner redan.
Märks t.ex. på att den tar längre tid på sig att starta upp än de flesta andra släktprogram. Att den är så "maffig" kan också vara en bidragande orsak till att den låser sig med jämna mellanrum. Kanske pga minnesbrist i datorn.

Sen jag upptäckte kopieringsfunktion tycker jag inte detta behöver implementeras. Inte minst med tanke på det LasseMas påpekar, "man på något sätt måste ange vilka personer som vid varje tidpunkt ingår i familjens bosättning."

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #3 skrivet: 2019-04-18, 10:43:39 AM »
Jag upplever inte att jag har behov av familjegemensamma Bosatt-händelser, men det beror kanske på att jag i huvudsak bara registrerar Bosatt för mina anor och inte för syskon. Plus att jag ofta skriver personspecifika noteringar.

Kanske är det annorlunda om man registrerar Bosatt för alla i en familj. Men frågan är i vilken utsträckning som Bosatt-händelserna verkligen är gemensamma för alla familjemedlemmar. Barn som föds och ny make/maka ska ha ett senare Från-datum och familjemedlemmar som flyttar eller dör ska ha ett tidigare Till-datum. Är inte risken att det blir rörigt?

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #4 skrivet: 2019-04-18, 10:46:11 AM »
Märks t.ex. på att den tar längre tid på sig att starta upp än de flesta andra släktprogram. Att den är så "maffig" kan också vara en bidragande orsak till att den låser sig med jämna mellanrum. Kanske pga minnesbrist i datorn.
Det känner inte jag igen. För mig startar Genney lika snabbt som andra program jag använder. Och att Genney har låst sig har nog bara hänt mig en gång för länge sedan. Men det kanske beror på hur stora register man har.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #5 skrivet: 2019-04-18, 10:54:08 AM »
Märks t.ex. på att den tar längre tid på sig att starta upp än de flesta andra släktprogram. Att den är så "maffig" kan också vara en bidragande orsak till att den låser sig med jämna mellanrum. Kanske pga minnesbrist i datorn.
Det känner inte jag igen. För mig startar Genney lika snabbt som andra program jag använder. Och att Genney har låst sig har nog bara hänt mig en gång för länge sedan. Men det kanske beror på hur stora register man har.
Genney tar flera minuter på sig att komma upp. MinSläkt några sekunder.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #6 skrivet: 2019-04-18, 11:06:02 AM »
Genney tar flera minuter på sig att komma upp. MinSläkt några sekunder.
Nu var jag ju tvungen att kolla och det tog fyra sekunder för Genney att starta. Jag har drygt 1 200 personer i registret, om det nu är det som det hänger på.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #7 skrivet: 2019-04-18, 12:48:51 PM »
Kanske halkat ur ämnet men Genney tar lite längre tid att starta än t.ex. MiS. Lite beror det på Java men sen har den mer att ta hänsyn till som t.ex. platsregister.

Racksta

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #8 skrivet: 2019-04-18, 17:03:50 PM »
Från klick tills allt är inläst (10896 personer) tog det lite över 20 sek för Genney.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Fundering
« Svar #9 skrivet: 2019-04-18, 20:58:48 PM »
Starttiden är inga problem! Det inverkar ca en gång per dag, och man kan väl luta sig tillbaka några sekunder innan man angriper dagens uppgifter!? Avgörande är rutinuppgifternas effektivitet, och där fungerar det mesta väldigt effektivt när man kommit in i sina egna rutiner.
Hans Rosenlund

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Fundering
« Svar #10 skrivet: 2019-04-28, 12:21:37 PM »
Ledsen att jag spinner vidare på detta, som är lite utanför den ursprungliga funderingen.
Men testade att gå ur Genney. Att sen starta upp den (inkl. registret på 600 pers) tog 21 sekunder.
Att starta upp den när PCn är omstartad tog 1:11 min.
Om jag startar Genney när PCn är omstartad OCH fortfarande håller på andra olika uppstartsaktiviteter, tar det ett par minuter.
Det beror förstås också på hur kraftig PC man har och om den kanske måste skyffla över saker till växlingsfilen innan Genney och Java kan startas.
Men som sagt, MinSläkt tar bara några enstaka sekunder att starta. Beror förstås på att hela programmet bara består av en (1) fil på 10 Mb.

Hur som helst är även en uppstart på ett par minuter på intet sätt avgörande för valet av t.ex. Genney och MinSläkt