Författare Ämne: Koppla barn/förälder till föräldrar som inte är gifta  (läst 446 gånger)

Evahd

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Koppla barn/förälder till föräldrar som inte är gifta
« skrivet: 2019-05-05, 20:31:28 PM »
Hej
Har en son vars mor och far inte var gifta med varandra men båda gifter sig senare på annat håll båda två och får barn i det giftet. Har kopplat båda föräldrarna som biologiska för barnet men då blev de gifta med varandra också. När jag lagt in makan till fadern kom sonen upp som biologiskt barn till henne också. Har nu tagit bort makan och nu står båda föräldrarna som gifta biologiska föräldrar igen men hur ska jag få in faderns nya maka och dotter utan att det bli fel igen.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 285
    • Visa profil
SV: Koppla barn/förälder till föräldrar som inte är gifta
« Svar #1 skrivet: 2019-05-06, 23:24:25 PM »
Vad menar du med att sonens biologiska föräldrar blev gifta? Står det ”Status: Gift” på biografins familjeflik? I så fall kan du enkelt ändra status till ”Ogift”.

Man kan lägga till faderns nya familj på flera sätt, ett av dem är:
* Markera fadern i familjevyn och välj Skapa ny make/maka/partner. Lägg in info om hustrun och spara.
* Markera hustrun i familjevyn och välj Skapa ny dotter. Lägg in info om dottern och spara.

Fadern har nu två familjer på biografins familjeflik: den första "familjen" med sonens mor och sonen, och den andra familjen med sin hustru och dottern.

Evahd

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-05-07, 14:10:41 PM »
Har nu ändrat så att både fadern och modern till min ana står som ogifta. Båda står trots det som make/maka till den andre fortfarande i biografin men nu då ogifta. Ska det göra det eller går det att också att ändra.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-05-07, 14:36:39 PM »
Hur menar du att de står som make/maka i biografin?

Evahd

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-05-07, 16:05:23 PM »
Om jag går in i biografin, familj finns det två familjer. På den första finns min anas mor och på den andre finns hustrun som han senare gifte sig med. Trycker jag på den första står det Maka: och namnet på min anas mor samt under denna Status: ogift. Familj nr 2 är helt rätt.
Det är att det står maka på familj nr 2 som jag undrar är rätt. Kan ha berott på att jag la in familjen fel från början men hur får jag i så fall bort uppgiften Maka. Står likadant på båda föräldrarna till min ana.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1870
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-05-07, 16:22:13 PM »
Kan hålla med om att termen make/maka endast syftar till partner inom äktenskap. Det kanske borde stå partner för alla och förhållandet mellan dom anges under status eller bättre om det ändrades samtidigt som statusen ändras. Men det som har betydelse här är inte etiketten utan vad du anger under status.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-05-07, 16:28:19 PM »
Jag röstar för etiketten Partner.

Evahd

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-05-07, 17:20:20 PM »
Tack för hjälpen då vet jag att det inte är fel men håller med om att partner hade varit bättre.