Författare Ämne: Kan man jämföra två register efter matcher?  (läst 188 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 343
    • Visa profil
Kan man jämföra två register efter matcher?
« skrivet: 2019-05-07, 12:03:20 PM »
Att manuellt försöka hitta en person i någon annans släktträd som matchar en person i sitt eget är väldigt tufft. Och lätt att man missar en träff.
Jag har dessa två släktträd i varsin Gedcom.
Jag skulle även kunna lägga in den andres Gedcom i Genney, om man kan matcha två register där?

Tar tacksamt emot tips i detta :)

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
SV: Kan man jämföra två register efter matcher?
« Svar #1 skrivet: 2019-05-07, 12:08:47 PM »
Jag vet inte riktigt om jag förstod dig rätt. Men om du vill söka om en viss person som finns i släktträd 1 även finns i släktträd 2 så kan du öppna gedcom-filen i en texteditor och söka personen på detta vis.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-05-07, 12:14:06 PM »
Jag vet inte riktigt om jag förstod dig rätt. Men om du vill söka om en viss person som finns i släktträd 1 även finns i släktträd 2 så kan du öppna gedcom-filen i en texteditor och söka personen på detta vis.
Tack Stefan. Men det är det jag kallar manuell sökning ;)
Och dessutom, om man söker på namnet, måste det stämma exakt. Om jag t.ex. har en Jönsdotter i mitt register kan den andre ha en Jonsdotter, som egentligen är en match.

mjo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-05-07, 12:42:18 PM »
Skapa ett nytt släktregister och importera båda Gedcom-filerna. Kör sedan dubblettkontrollen.

Dubblettkontrollen är förvisso lite väl liberal med vad den anser är en dubblett, men det är kanske en början.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-05-07, 12:44:24 PM »
Skapa ett nytt släktregister och importera båda Gedcom-filerna. Kör sedan dubblettkontrollen.

Dubblettkontrollen är förvisso lite väl liberal med vad den anser är en dubblett, men det är kanske en början.
Tack, ska testa det :)

Det räknas som en match (möjlig dubblett) om t.ex. en person heter Lars Nulsson född 15 okt 1938 och den andra heter Lars Johan Petter Nilsson född 8 maj 1938. Bra.
Om däremot en av dessa är född ett annat år, eller helt saknar födelsedatum, så får man ingen träff. Det är synd, det kan ju vara samma person ändå.
« Senast ändrad: 2019-05-07, 14:58:11 PM av larsgmb »