Författare Ämne: Dödsorsaker.  (läst 4941 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
Dödsorsaker.
« skrivet: 2019-06-02, 18:49:59 PM »
Jag har varit inkonsekvent när jag har angett dödsorsaker, jag noterar att jag bl.a. skrivit lungsot, lungsot(TBC) eller bara TBC.
Ligger dessa uppgifter i en databas så att man kan ändra till att ha en mer enhetlig beteckning eller måste jag söka upp varje enskild individ där jag vill ändra beteckningen?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

maredq

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Dödsorsaker.
« Svar #1 skrivet: 2019-06-02, 19:19:24 PM »
Jag har samma funderingar kring de namn jag skapat för att använda vid Etiketter - de fungerar ju på samma sätt som dödsorsak./margareta

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-06-03, 12:20:00 PM »
I nuläget går det inte att ändra etiketter eller dödsorsaker som ni beskriver.

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-06-05, 08:54:38 AM »
När det gäller Dödsorsak kan man söka på det.
Men tyvärr ser man inte det man sökt på i träfflistan. Annars hade det varit lätt att se var man behövde gå in och rätta dödsorsak.

Etiketter går tyvärr inte att söka på (ännu)

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-06-05, 16:14:26 PM »
Om du i träfflistan ser en konstig dödsorsak så textsök på det ordet med bara faktauppgiften död ikryssad. Denna träfflista är länkad till biografin.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-06-05, 18:31:00 PM »
Om du i träfflistan ser en konstig dödsorsak så textsök på det ordet med bara faktauppgiften död ikryssad. Denna träfflista är länkad till biografin.
Genialt. :)
Stefan Hagstedt

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-06-06, 10:45:07 AM »
Genialt. :)
Nu hänger jag inte med.
Gör man en sökning på död/orsak/finns så syns ju inte dessa orsaker i träfflistan?! Bara att det finns en orsak.
Och då kan man inte sen göra textsök på en specifik orsak.

Det är f.ö. ett önskemål jag framfört. Att det man söker på också ska listas i träfflistan.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-06-06, 13:01:21 PM »

Nu hänger jag inte med.
Gör man en sökning på död/orsak/finns så syns ju inte dessa orsaker i träfflistan?! Bara att det finns en orsak.

Det är f.ö. ett önskemål jag framfört. Att det man söker på också ska listas i träfflistan.

Visst kan sökningen göras bättre, speciellt om man är intresserad av statistik eller söker för andra ändamål.
Men det förslag som kjell nämnre fungrerar utmärkt om du vet vad du ska söka på.
När jag i sökningen markerar faktauppgiften Dödsorsak och fritexten skirver t.ex. Lungsot, då får jag en personlista med alla som har Lungsot skrivet som dödsorsak.
Stefan Hagstedt

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-06-06, 13:44:51 PM »

Nu hänger jag inte med.

Visst kan sökningen göras bättre, speciellt om man är intresserad av statistik eller söker för andra ändamål.
Men det förslag som kjell nämnre fungrerar utmärkt om du vet vad du ska söka på.
När jag i sökningen markerar faktauppgiften Dödsorsak och fritexten skirver t.ex. Lungsot, då får jag en personlista med alla som har Lungsot skrivet som dödsorsak.
För mig är det inte statistik, utan underhåll av registret.
Jo. Men det visste väl inte du. Typ lungsot, lungsot(TBC) eller bara TBC. Eller kanske något helt annat.

Men absolut. När man luskat ut en tveksamt angiven dödsorsak så är xkjells metod en hjälp för att hitta flera :)
Även för andra typer av tveksamheter i registret.
« Senast ändrad: 2019-06-06, 14:22:25 PM av larsgmb »