Författare Ämne: Trovärdighet för källa.  (läst 2560 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Trovärdighet för källa.
« skrivet: 2019-06-11, 19:54:44 PM »
I Genney kan man ange trovärdigheten för en källa (förutom ingen uppgift) i 4 olika rankningar. Är benämningen för dessa en standard för släktforskning i allmänhet / gedcom?
Själv saknar jag att kunna sätta en källa som Trolig.

I en del fall så använder jag uteslutningsmetoden för att hitta en källa. Den kan t.ex. vara en individ i födelseboken där namnet inte är exakt som det som senare följer individen men nära. Även födelsedatat kan vara fel.

Jag har t.ex. en kvinna som heter Maria och är född 1894-07-11. I födelseboken, som för övrigt gäller en församling med väldigt få födda under den perioden, finns en Mary som är född 1894-07-01. Född oäkta men efternamnet överensstämmer med modern som föder Mary. Någon Maria finns överhuvud taget inte.
Det är ju inte en Förstahands uppgift, knappast en Andrahands uppgift heller. Att ranka den som Opålitlig eller Tvivelaktig tycker jag är lite väl grovt.

Är jag fel ute här eller borde den inte kunna klassas som trovärdig? Hur gör ni själva i dylika situationer?

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
SV: Trovärdighet för källa.
« Svar #1 skrivet: 2019-06-12, 06:28:25 AM »
Har för mig att liknande fråga varit uppe tidigare och man kan diskutera de svenska "förkortningarna".

Graderingen är standard och på engelska angett som:
0 = Unreliable evidence or estimated data
1 = Questionable reliability of evidence (interviews, census, oral genealogies, or potential for bias
for example, an autobiography)
2 = Secondary evidence, data officially recorded sometime after event
3 = Direct and primary evidence used, or by dominance of the evidence

I det här fallet skulle jag säga att källan är förstahands eller andrahandsuppgift, om man tolkar digitalisering som det. Det "troliga" står du själv för, som jag ser det. Jag skulle skriva antagandet som en kommentar i källhänvisningen.