Författare Ämne: Mediamappen  (läst 4752 gånger)

chrede

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Mediamappen
« skrivet: 2015-10-01, 22:35:08 PM »
En av Genneys stora fördelar som jag ser det är möjligheten att direkt koppla olika media till resp individ. Som för min del Excel-filer med tidslinjer, Word-filer, Pdf-filer, givetvis bilder av alla slag etc.

Saknar en möjlighet att organisera innehållet i mediamappen, i form av undermappar. Ex vis kan jag ha en person som jag samlat bilder, dokument, domstolsutdrag mm om. Då vill jag gärna kunna lägga dem i en mapp för sig i Mediamappen.

Just nu har jag ex vis runt 4.000 av bara foton och AD-bilder kopplade till mina anor. I Disgen 8.2 har jag kunnat ordna dem i ett ordinärt Windows-system efter ex vis geografiskt område (Mappen DgPic). Skulle inte något liknande vara möjligt här? Särskilt som jag i Dg 8.2 bara kan hantera bilder, här skulle jag ju kunna organisera upp hela mitt forskningsunderlag i en enda huvudmapp med åtkomst till allt!

Skulle ju vara en fantastisk grej att slippa hatta runt i olika mappar på hårddisken och hålla reda på alla dessa olika tillhörande underlag utan bara kunna ta fram personen och se vilka dokument som finns. Men att lägga allt i samma röra i en mapp gör det väldigt komplicerat att leta fram och koppla media till person...

Eller har jag missat något elementärt?

chrede

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Mediamappen
« Svar #1 skrivet: 2015-10-01, 23:08:01 PM »
Har nu kollat några gånger ( vilket jag kanske skulle gjort innan jag skrev inlägget) att lägga in några undermappar i Utforskaren. Stängde Genney först och startade upp sedan och testade att lägga till ny media. Inga undermappar i Mediamappen syntes.

Gör jag fel?

Hur gör jag för att kunna organisera all dokumentation jag har till olika personer i min databas (ca 18.000) ??

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-10-02, 08:23:59 AM »
Har du under Arkiv/Inställningar kollat under Media att du kryssat i "Leta i media efter underkataloger"?
För mig funkar det om mappen ligger under den i Organisation angivna Media-sökvägen. Vet inte om det löste ditt problem eller om jag uppfattat ditt problem rätt ?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-10-02, 08:30:49 AM »
Huvudkatalogen för media i Genney återspeglar inte i nuläget strukturen där filerna ligger. Däremot går att strukturera dina filer på hårddisken.
Dock finns det vissa problem med det. Ett problem är att Gedcom-standarden bara stöder 90 tecken för filnamn, vilket kan bli problem om man ska involvera en mapp-struktur. Det kan då också medföra problem vid export till någon annan applikation som då inte stöder det.

En variant kan ju vara att man namnger filerna på ett strukturerat sätt, t.ex. för bouppteckningar; bo_xxxxx.pdf.

Ska dock fundera på detta och se om det finns nån acceptabel lösning.

chrede

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-10-02, 10:02:23 AM »
Hej xkjell,

nej, det är väl något sådant jag menade när jag undrade om jag missat något elementärt, men tyvärr, rutan är ikryssad...

Admin, bara för tydlighetens skull, jag menar inte att denna info (utom bilder som ju importeras med Gedcomfilen och utan undantag hamnar korrekt, dock ofta utan att bilden går att ta fram men detta är en annan fråga)
som består av olika slags dokument ( .xlsx, .docx, pdf mm) skulle importeras, utan bara kunna kopieras till Media där jag skulle vilja kunna skapa egna mappar i den struktur jag vill ha dem. På så sätt kan jag ju få all relevant info om resp individ/ geografiskt område etc samlat var för sig. EN mapp med kanske 20.000 filer blir omöjlig att överblicka..

Vad jag efterlyser är egentligen bara att Genney kan läsa mappen Media så som vilket annat Windowsprogram som helst, dvs bläddra i underkataloger etc och koppla dokumenten dit de skall. Skapa strukturen gör man ju i Utforskaren. Att namna filerna strukturerat avhjälper ju inte huvudproblemet: en oöverskådlig mängd filer i samma mapp.