Författare Ämne: Dubblettförfining  (läst 372 gånger)

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
Dubblettförfining
« skrivet: 2019-07-06, 18:44:56 PM »
Tänk om det, utöver de val som nu finns, fanns ett val under Villkor där man kunde kryssa i om man inte vill ha med personer som har samma föräldrar eller make. Det skulle resultera i en kortare dubblettlista.

LiD

• Full Member
    • Visa profil
SV: Dubblettförfining
« Svar #1 skrivet: 2019-07-11, 20:41:30 PM »
Tänk om 0 år mellan födelse/dödsdatum under Villkor betydde samma årtal och inte som nu födda inom ett år från varandra. Det skulle reducera bort en hel del onödiga träffar.
Född 1707 och född 1708 är inte en dubblett....
« Senast ändrad: 2019-07-11, 20:43:49 PM av LiD »

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 343
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-07-14, 10:01:49 AM »
Tänk om 0 år mellan födelse/dödsdatum under Villkor betydde samma årtal och inte som nu födda inom ett år från varandra. Det skulle reducera bort en hel del onödiga träffar.
Född 1707 och född 1708 är inte en dubblett....
En avvikelse på ett år är inte helt ovanligt i släktforskningen, och skulle då kunna vara en dubblett.

LiD

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-07-15, 19:21:03 PM »
Jag upprepar: Född 1707 och född 1708 är inte en dubblett....

Om jag ska söka efter dubbletter så är jag inte betjänt av att få träff på en som  är född 1707 och en som är född 1708. Jag menar jag har ju redan själv angivit att de är födda under olika år och då inte är samma person.
Varför ska jag då få med den i dubblettlistan? Helt ologiskt...

Dubblettsökningen är alldeles för trubbig nu, 80-90% i listan är ju inga dubbletter.
Funktionen behöver absolut förfinas för att bli användbar och effektiv.. 

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-07-16, 06:21:18 AM »
Du kan själv förfina sökningen. När du har listan med dubbletter så kan du ändra villkoren. Uppe i vänstra hörnet finns alternativet Villkor (ikon med ett förstoringsglas).
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-07-16, 20:52:22 PM »
Som det är nu är tanken att man hellre omfattar ett för stort område (man kan lätt skriva fel årtal), och att de mest identiska likheterna sorteras först. Det fungerar nog bra i normalstora register man jag kan förstå att det kan bli många dubbletter vid stora register med t.ex. mer än 100000 personer och där finns nog större behov av att göra villkoren snävare.

mjo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-07-16, 20:57:49 PM »
Genney kan kanske gruppera träffarna?

Ex.

* Exakta träffar
* Nästan exakta träffar
* Rena gissningar

Och kanske med möjligheten att ställa in vilka grupper som skall användas vid dublettkontrollen.

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-08-03, 15:15:02 PM »
Det vore även bra om man kunde söka på dubbletter där endast förnamnen stämmer. I äldre böcker står ofta endast föräldrarnas förnamn, eller endast faderns namn. Dessutom förekommer ju att för t.ex. soldater ibland soldatnamnet och ibland patronymikon skrivs. Detta gäller inte bara dubblettsökning, utan skulle vara bra om man kan söka på par av förnamn för vigda personer, t.ex alla Sven gifta med Maria. Så skulle man kunna finna flera dubbletter.